Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Var och besiktade min V70 och fick en 2:a på mitt avtagbara drag. Det han syftade på var att funktionen var bristfällig då draget ska låsa fast per automatik när man sätter det på sin plats.

Jag bifogar 2st bilder på mitt drag samt en länk till när jag kontrollerar funktionen. Så har det alltid fungerat och jag själv anser att draget fungerar som det ska.

Jag har plockat isär draget och rengjort men saken är ju den att det inte finns någon mekanik internt som gör att draget ska fällas ut per automatik när du sätter det på plats.

Jag önskar gärna lite åsikter..

IMG_20181223_122649.jpg
IMG_20181223_122649.jpg (651.07 KiB) Visad 6138 gånger
IMG_20181223_122701.jpg
IMG_20181223_122701.jpg (418.81 KiB) Visad 6138 gånger
Jag tror dom ska slå ut, utan att behöva pilla på vredet.
Så har alla avtagbara jag har haft gjort, och säkert vad besiktningpersonen förväntade sig
Brink och Bosal har jag haft.

Inte på nån Volvo förvisso, men det ska inte ha betydelse.
Ja den ska låsas per automatik ,om den got genom besiktningen tidigare ,har dom slarvat.
Den översta bilden ser ut lite mysko ,kolven är inne?

Jag har likadant ,men har alldrig plockat isär den ,kanske är det någon fjäder som är av i din drag.
Japp, den kärvar. Den ska slå till låsningarna automatiskt när du slår i draget i balken. Sen ska den ha en andralåsning också antagligen genom att vredet ska tryckas in innan det kan vridas till öppet läge. Svårt se på klippet.
Jag hade samma dragkrok på min V70N.

Och den ska låsa sig per automatik när kroken sätts i hållaren.
För låser inte den per automatik, och man själv glömmer att låsa den så finns risken att kroken lossnar.

Så jag ser inte den 2:an som något konstigt.
tryck fast skiten, går det att låsa upp den genom att endast trycka vredet neråt så har det inte gått i lås riktigt.
Rost eller skit i fästet ofta. Köp en liten stålborste och borsta rent "mottagaren" smeta på 556 eller vanlig olja, ingen kopparpasta eller dylikt så det blir för hårt när det är kallt ute.
Sen brukar det funka utmärkt. Annars borsta mer och "motionera" kroken på och av till du känner att den spärrar i första låsningen.
@Willie, Ditt tips sparade nog mig en slant. Var på väg att ge upp och bara lämna in den till Bilia. Hade redan monterat ner hela kroken i minsta beståndsdelar, men det var ju inte där felet låg. Jag tog en fil och filade bort rost på klacken/fästet där kolven ska löpa över. Dränkte i 5-56 och motionerade och sim salabim så gick det att låsa! Stort tack!

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&a[…]

Den stora annons-tråden

BMW -06:a i nyskick, endast 100mil, 7-vxl manuell […]

Hjälpfjäder till koppling

Beställde en ny fjäder igår p&arin[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det hade[…]