Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av panoroma
Hej!

Jag hade problem på värme fläkten och jag har byt fläktmoteren men när jag montereda nya hände någonting konstigt.

När jag satte på kabel(svart,röd)på fläkten började fungera direkt, sedan tog jag bort kontakten. Det är något konstigt men vet jag inte vad. Det skulle inte sätta igång innan jag startade bilen eller sätta på fläkt knappen.

Med gamla motoren fungerade bara på 4 an,jag tänker att byta fläktmotståndet också.
Frågan är varför kommer strömmen direkt på fläkten nu?

Om någon vet varför blev det så här var snäll skriv på forumet.
av timebandit
Om jag minns rätt så har jag läst om detta problem på många ställen. Tror du har tagit fel kontakt och kopplat in på fläkten? Har för mig det finns 2 likadana? Testa den andra kontakten isåfall...
av panoroma
Det är sant det finns två likadana, den andra passar också(svart,grön/röd). Jag har provat den men då hände ingenting alls när tändningen på.

Jag mistänker fläktmotståndet men innan jag bytte fläktmotoren fungerade bara med hastighet 4 nu fungerar inte heller med 4 an. Om den hade fungerat med 4 an som förut då skulle byta måtstondet direkt.

Men nu blir jag tveksam vilken av de ska jag byta.
av *pettson*
panoroma skrev:Det är sant det finns två likadana, den andra passar också(svart,grön/röd). Jag har provat den men då hände ingenting alls när tändningen på.

Jag mistänker fläktmotståndet men innan jag bytte fläktmotoren fungerade bara med hastighet 4 nu fungerar inte heller med 4 an. Om den hade fungerat med 4 an som förut då skulle byta måtstondet direkt.

Men nu blir jag tveksam vilken av de ska jag byta.
1,2,3 går över motståndet 4 går över ett relä.
När fläktmotståndet går sönder så slår fläkten på av sej självt.
Motståndet brukar pajja av att kupefläkten går för trögt.
av panoroma
Problemet löst, det var fel kabel. Den som sitter bakom fläktmotoren var röd/grön, svart kabel. När jag monterade den den var helt tyst och när tändningen på fungerar bara 4 som förut och nu ska byta fläktmotståndet.
Den är dyrt på volvo. mekonomen finns inte, jag har ring någro skroten den fans inte heller

Min bil har ingen AC.

Spelar det någon roll om jag köper motståndet den är med AC?

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]