Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lam
#128584
Hmm!
ser ut som allt stämmer !
förutom att jag har lägre spänning med startmotor igång!
men jag har skiftat batteri tidigare
om det nu är för lite med 6v så är frågan varför 6v?
Den kommer från Ez och impulsgivaren( är det någe fel där i alla fall?)
Om ja har fattat funktionen rätt så är det EZ som skickar signal till LH som sedan öppnar spridarna.

Man har alltid två alternativ
1 fel LH
2 fel på kretsen impulsgivare - EZ (får låg spänning) pga av
2.1 fel på EZ
2.2 fel på kretsen impulsgivare
2.3 startmotor går för sakta
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#128590
Vad har du för växelspänning mellan stift 1 & 2 mot impulsgivaren då du kör runt startmotorn?
av lam
#128602
Hejsan !
vika stift menar du?
det finns tre stift på på givar kabeln
det gammla är mitten stiftet mätkt 4
på den nya givaren är mitten stiftet märkt 3
jag antar att du menar de yttre stiften ????
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#128609
lam skrev:Hejsan !
vika stift menar du?
det finns tre stift på på givar kabeln
det gammla är mitten stiftet mätkt 4
på den nya givaren är mitten stiftet märkt 3
jag antar att du menar de yttre stiften ????
Blotta gummidamasken bak på kontakten till givaren (mot styrenheten) så ser du hur stiften är numrerade.
av lam
#128684
AC spänning mellan stift 1 och 2 mot impulsgivare varierar mellan 250-260mV vid skörning av startmotor
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#128697
lam skrev:AC spänning mellan stift 1 och 2 mot impulsgivare varierar mellan 250-260mV vid skörning av startmotor
Givaren ger bara 50% av vad den skall... Dags att byta ut den!
Hur ser ditt HC-värde ut? Jag misstänker att det är aningen högt, vilket betyder att motorn inte förbränner bränslet ok...så katten får jobba hårt!
+ att bränsleförbrukningen är högre än vad den ska vara.
av lam
#128773
uh!
Den givaren är 9 dagar gammal (--> garanti !?)
Jag får byta till den gammla och göra en ny mätning och jämföra???

Är du helt 100% säker på 500mv AC RMS är rätt värde (den pulsar antagligen och olika intrument reagerar olika på pulser dvs mäter fel på frekvenser som aviker från 50hz)

men det stämmer att förbränningen inte stämmer (jag märkte detta när jag lät motorn arbeta 15 min med att ladda batteriera det va lite sotigt där bak på marken)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#128776
lam skrev:uh!
Den givaren är 9 dagar gammal (--> garanti !?)
Jag får byta till den gammla och göra en ny mätning och jämföra???

Är du helt 100% säker på 500mv AC RMS är rätt värde (den pulsar antagligen och olika intrument reagerar olika på pulser dvs mäter fel på frekvenser som aviker från 50hz)

men det stämmer att förbränningen inte stämmer (jag märkte detta när jag lät motorn arbeta 15 min med att ladda batteriera det va lite sotigt där bak på marken)
9 dagar? Köpte du pirat? om det nu finns? :roll:
Jag är säker! Fått info från 4 olika källor: Vadis, Autodata, verkmästare på Bilia & f.d. mekaniker på Bilia. Alla ger samma svar: min. 500 mV. då startmotorn snurrar.
av lam
#128784
360mv på den gamla(som funkade men jag bytte pga start problem vid 2 tillfällen) ,men jag tror att den kan vara kontakt svårigheter
av lam
#128786
då snurrar min startmotor för sakta ......
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]