Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Så snart det har börjat så äter det. Sen beror det på tjockleken hur lång tid det tar innan det blir besvärligt. Jag hade en gång en 945:a, som för övrigt var mycket bra rostskyddad, där plattjärnen som höll dragkroken till dragbalken rostade. Till skillnad från resten av bilen var kroken bara lackerad, och när jag köpte den bilen (akut begagnatköp, då hustrun satte 745:an i ett räcke) hade tidigare ägare inte gjort något för att förbättra den behandlingen. Vilket väl inte var så konstigt, eftersom bilen från början köpts av IKEA.

Nåväl, några år senare konstaterade besiktningsgubben att hela bilen i övrigt var uppseendeväckande frisk, och sen slog han hammaren rakt igenom dragkroken. Där var plåten ändå ca 5 mm tjock från början.
Ju tidigare du gör något åt det, desto billigare blir det.
av William85
Problemet är att detaljer görs med skarpa kanter, typ en hålkant som i ditt fall eller en klippt plåtkant utan radie, färg som appliceras på en sån yta dras av utspänningen ifrån den skarpa kanten och i praktiken blir kantytan obefintligt rostskyddad.

På en detalj som hjälpramen eller hjulupphängning allmänt så är det en ganska långsam process. Det blir rost där skyddet var dåligt sen kommer det dröja innan rosten sprider sig. Antagligen ingen fara under bilens livstid. Har sådär själv också och tar det med ro.
Användarvisningsbild
av apersson850
Detaljer som värms upp av motorn eller nåt annat, och torkar emellanåt, rostar förstås långsammare. Ett typexempel på idiotkonstruktion är rambalkarna på Nissan King Cab. Fyrkantsrör som går upp över bakaxeln. I sidorna med stora, runda hål (lättningshål?) De hålen släpper in damm, som lägger sig inne i rörens lägre del, framför bakaxeln, och binder fukt. Slutresultatet blir att när man drar en tung vagn, eller lastar tungt på flaket, så knäcks bilen bakom hytten. Uppåt om det var ett släp som belastade, neråt om det var last på flaket.
av monza
Jag har en - 09 V70 nu o den har ytrost där du beskriver, men även en del under chassiet så jag tog bilen till besiktning o frågade men dom sa bara att "nya" Volvos ser ut så där.

Bilen innan, - 01 S80 fanns det inte en fläck med någon rost på.
Kändes som gamla S80 var doppad i tjockt rostskydd, hela bilen, medans V70 har tunt lager, lite här o där... :crying:

Behåller jag bilen så blir det inlämning för rostskyddsbehandling till våren.
av monza
De e ju väldigt sant. Den har ju gått i saltat före innan jag köpte den så jag får väl lägga energin på att hålla efter den i allmänhet
av III
Tror du med gott samvete kan rostskydda med tunn rostskyddsolja, som tränger in i skarvar och porer. Finns det lös rost så skrapa eller borsta först. När den torkat kan du spraya på lite tjockare slitskydd.

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]