Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SWEDENMADED
StefanN skrev: ons 19 dec 2018, 21:39 Värmaren går bara om du själv startar den, ingen auto på den och den behövs inte för att hålla motortemp som på dieselbilar.
Batteri byter du utan att blanda in Volvo, se bara till att bilen går i vila innan dulossar polerna.
Tackar, precis vad jag anade. Kankse får tid att belastningsmäta bägge batterierna i jul.
av skaris
Är ni säkra på att inte värmaren går vid färd för att stötta upp? Igår hade jag väldigt låg bränslenivå och när jag startade bilen så varnade den för att värmaren inte kunde gå pga detta.
Har även hört något som jag antar är värmaren gå efter att jag stängt av bilen efter en kort sträckas körning vid kallt väder, utan att jag satt igång den själv då.
Även jag har problem med att bilen varnar för låg batterinivå titt som tätt. Inga problem att starta bilen dock, förutom de gånger jag testat att använda värmaren. Då är bilen stendöd när man ska ha den...
av mikebike
Jag flyttade bilen ett kvarter igår kväll p.g.a. städdag och jag är helt säker på att värmaren inte gick.
Det finns väl inte ens något AUTO-läge i menyn?

Är batterinivån för låg startar inte värmaren (heller). Nu senast fick jag upp ett meddelande om att bilen var i batterisparläge, och då gick det inte ens att ställa timern.
av SWEDENMADED
angående batteriernas kondition i min bil så kör jag den på tidur varje morgon under årstiden med frost på nätterna, och jag har aldrig upplevt batterisparläge eller svårstartad bil när jag drar igång på morron. Varningen om låg batterispänning kommer då & då årent runt. därav min misstanke om att det är det lilla extrabatteriet som är dåligt
Användarvisningsbild
av StefanN
Du har ju bara ett batteri för detta, det lilla har inget med det att göra. Det är ditt stora som behöver mer laddning eller bytas beroende på skick. Varningen kommer långt innan det är nån fara för att inte kunna starta.
av SWEDENMADED
Du röstar trots allt på att de skulle vara det stora batteriet som är trött alltså och att det lilla bara håller larmet på bilen. Känns onödigt med ett extra batteri bara för larmet men så kanske det är
av magruo
Är tämligen säker på att värmaren är med och assisterar. Dels att bilen kommer upp i temp ruskigt fort samt att vid väldigt kort körning utan att tempen kommit upp hör man värmaren renblåsa när man stängt av motorn. Ang batteri varning. När man laddat så sätt inte minuskabeln från laddaren rätt på polen för då kan du hamna på fel sida givaren och "fattar" inte bilen att batteriet fått laddning.
Xc70 T6 my-14.
Användarvisningsbild
av StefanN
Hörde aldrig nån renblåsning av värmaren och framför allt inte att den skulle gått. T6 har ju ett helt annat värmeöverskott än en D5 tex. Sen är ju det max 50% av T6orna som ens har en bensinvärmare, det är ju inte standard som på diesel.
av mikebike
SWEDENMADED skrev: tor 20 dec 2018, 18:19 Du röstar trots allt på att de skulle vara det stora batteriet som är trött alltså och att det lilla bara håller larmet på bilen. Känns onödigt med ett extra batteri bara för larmet men så kanske det är
Om larmbatteriet blir dåligt får du ett annat felmeddelande, typ Larm service erfordras.
av SWEDENMADED
Apropå motortemp har jag reflekterat över låga 85-88° i motortemp, avläst via ODB. Vad är normaltemp för denna motor, avläst via ODB. (att bilen inte har en analog tempmätare i instrumenteringen är sååå mycket intevolvo, och sååå urbota korkat.
  • 1
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 149
Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]