Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Hej, jag är en ovan ägare av ”nyare” volvos. Har bara haft gamla rostiga 740/940 innan...

Nu har jag en V70 MY15 som gått 8k mil och ser när jag tittar ner på balken som jag förmodar är en del av hjälpramen? Att där är rostfläckar... är detta normalt? Något jag bör oroas över? På bilden tittar jag alltså rakt ner mellan kylaren och blocket...
4CD831AB-D84E-4AA8-8BBF-E1F61992792F.jpeg
4CD831AB-D84E-4AA8-8BBF-E1F61992792F.jpeg (786.73 KiB) Visad 1147 gånger
av halvgute57
Är tyvärr jättevanligt,taskigt rostskydd.
Är inte farligt alls,men be någon vrkstad spruta rostskydd på ovansidan som du ser och undersidan,jobbar på en volvo åf och brukar rostskydda trevliga kunders bilar.. ;-)
av hixen1987
Ja, det eller Biltema. Något som försluter rosten och stannar upp den. Nackdelen är att vissa medel löser upp sig vid användning av kallavfettning som är ett populärt medel vid motortvätt just för det löser olja/fett bra. Men det är bara spruta på sålänge det är torrt, och bättra på framöver om så behövs.
Användarvisningsbild
av apersson850
Allt rostar från dag ett, om det inte är rostskyddat. Många delar i bilen är bara nödtorftigt lackerade, och det räcker inte i längden.
av hullan
känns som sagt kasst på en såhär ny bil. Kan inte minnas att balkarna var mycket rostigare på min 850 eller 940 som jag ägde för att 10-tal år sedan. När jag ägde dessa var de ca 20 år gamla. Får väl se om jag kan lyckas komma åt med något medel. Där är väl skitsvårt att komma till, trångt och bökigt i vanlig ordning.

Någon annan som har sådan här rost på sin my14/15? just nu ser det mest ut som ytliga fläckar men frågan är hur mycket snabbare det blir värre.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Alla. Det är så de ser ut. I samma stund som bilen lämnar bandet börjar det rosta, eftersom det inte är någon ytterligare behandling än lack.
Även bakvagnen har samma (o)behandling.
Är man inte komfortabel med att den är brun undertill får man göra en underreds och hålrumsbehandling.
av hullan
TommyP86 skrev: tor 20 dec 2018, 07:27 Alla. Det är så de ser ut. I samma stund som bilen lämnar bandet börjar det rosta, eftersom det inte är någon ytterligare behandling än lack.
Även bakvagnen har samma (o)behandling.
Är man inte komfortabel med att den är brun undertill får man göra en underreds och hålrumsbehandling.
Lite brunt kan jag leva med - men jag som inte kan någonting om rost - är detta bara rent ytlig rost i lacken som kommer hålla sig ungefär såhär eller kommer det att bli ordentlig rost om ett år typ?

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]