Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tompan60 skrev:Om du har AC påslagen går fläktarna på låg hastighet även i kyla. Prova slå av AC och se vad som händer med fläktarna.

När min diselvärmare var trasig kom inte min temp upp vintertid till mer än ca.40 på 70-vägar. Vid sommartid inga problem med motortemp.

Kan det vara nått att fundera på som felkälla?

Kolla det och kolla att dieselvärmaren är på auto och att den startar vid kall motor..

Avgasröret till värmaren kommer ut strax bakom höger framhjul en bit in. Blåser riktigt varmt där när den här startat efter några minuter...

Utan diesel värmare tar det otroligt lång tid för motorn att bli varm och då blir inte kupén varm heller.

Lycka till. Tomas
Tack för info och hjälp Tomas!

Ah, stängde av AC'n och efter någon halvminut stannade fläktarna.
Dieselvärmaren lade av för ett tag sen,_men_ motorn har tidigare kommit upp i temperatur utan fungerande dieselvärmare (vid nollgradigt ute), visst det har tagit lite längre tid men har 4,5mil till jobb och den har varit varm (och fått fullvarm luft i kupen) efter senast ett par till tre mil. Körde hem bilen från verkstaden ikväll, 4 mil, ca 80-110km/h och direkt hemma kände jag på övre kylarslangen som var ljummen bara.

Okej, men då pekar allt på att det är termostaten som är kass alltså, crap...
Lite märkligt att man inte får en varning om att något är fel om tempen inte når upp riktigt. Borde man ju få tycker jag då man tagit bort tempmätaren. Men det kanske inte funkar så?
Ja de är ju kasst att det är så. Sätter in min obd plugg ibland för att kolla att allt funkar som det ska.

Ang deiselvärmaren som inte funkar. Här du testat att åka in på Volvo och återställa den. 3 misslyckade försök att tända så slår den av sig. Behöver inte vara annat fel på den med tur. Sen är det bra att låta brännare gå ett tag ibland och bränna bort sot.

Testa det om du har möjlighet.
Hade detta problem med min 2,4D -10 förra vintern. 50 grader kom min dock upp i så jag fick ändå in någon värme i kupén. Konstaterade rätt tidigt att det med största sannolikhet var termostaten. Även min dieselvärmare har lagt av (verkar vara vanligt på äldre bilarna som har webasto thermo top v). Hur som helst så bad jag verkstan byta både termostat och tempgivare vilket tydligen är standard då tempgivaren sitter i termostathuset och dom verkar byta hela termostathuset om jag förstod det rätt. Byta termostat själv kan man ju fundera på men t.om mekanikern på Mechanum tyckte det var ett bögjobb så njae, lämna in är nog smidigast. :)
jite skrev: tis 18 dec 2018, 15:16 Jag har precis hämtat bilen efter hjullagerbyte, körde 4km (bilen var kall vid start) och övre värmarslangen är ljummen/varm (men inte så varm att det inte går att hålla i den). Ger det någon vettig info?
På min bil är den iskall innan termostaten har öppnat. Och det ska den ju inte ha gjort när du har +27 grader i motorn.

Så det låter som termostaten är kass och släpper ut värmen till kylaren hela tiden.
Testade lite idag. utan tillslagen dieselvärmare.

*utetemp -1 grad
*El-Motorvärmare tillkopplad. Starttemp motor +31 grader
*Efter 7 minuter i 50 kl/h 54 grader
*20 km motorväg 110km/h 84 grader. (tog hela körsträckan för att komma upp till 84 grader)

Jag brukar ha El-motorvärmaren på 3 timmar före körning Sen om jag använder dieselvärmaren efter jag startat så tar det ca. 3 km körning på 50-väg till jag är uppe i 90 grader för att sen ligga runt 85-87 grader vid körning.

Så med tanke på TS problem så lutar det åt att byta termostat. Hoppas jag har vart till din hjälp.

Tomas

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]