Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hixen1987
Hej,
Ska här under mellandagarna montera en motorvärmare med cirkulationspump som jag haft på tidigare bilar.
Ser med blott ögat att under batterilådan löper det en attraktiv kylslang som jag gärna hade kopplat mig på. Men kan någon med vida ladda upp en bild på denna och även hjälpa mig med vilken riktning kylslangen trycker vattnet? Då jag utan att ha börjat förutsätter att man kan skruva loss hela batterilådan?
Motorn det gäller är b5254T6 och sitter i en S80 2007.
Tack på förhand!
av dannesk
Du ska väl inte montera värmaren på någon av de övre slangarna, montaget ska ju ske på en låg punkt på motorn (förslagsvis på platsen för originalvärmaren) för att säkerställa att värmaren alltid är fylld med vatten för att inte överhettas. Ska väl också sitta på en lämplig plats för cirkulationen på en plats nära motorblocket för bästa effekt.
kylsystem.jpg
kylsystem.jpg (28.21 KiB) Visad 2365 gånger
av hixen1987
Har monterat värmaren på tidigare bilar i angivet området, alternativt precis innan värmeelementet för kupen. Dessa punkter har legat högre än kopplingarna in i kylarn, men under höjden för expansionskärlet. Men ska kika lite... Men vilken av dessa slangar är den där originalvärmaren sitter? Går även vattnet vid grön ring i den riktningen som pilen har?

Stort tack för hjälpen såhär långt!
kylsystem.jpg
kylsystem.jpg (29.69 KiB) Visad 2337 gånger
av dannesk
Originalvärmaren sitter nere vid slangen till oljekylaren baktill på motorblocket så det värms upp, se instruktion. Osäker på vilken rikting vattnet har men du måste ju montera den så vattnet kan spridas och på "rätt" sida om termostaten så originalplatsen måste ju vara bäst. Hur fungerar cirkulationspumpen i värmaren, är det konstruerad så den inte hindrar/reducerar vattenflödet när bilmotorn är igång.
https://accessories.volvocars.com/Insta ... 09%20L.H.D
av hixen1987
Jo, där original sitter är nog säkert den mest optimala placeringen. Men får nog lägga mig under bilen när det är dags och se hur det går få till på baksidan, dels med platsen men sen utformningen på slangarna då pumpen ska monteras stående. Den hindrar ca 5%, och har fungerat ypperligt i en Accord 2012 Diesel, och likaså en E-klass 220cdi 2008 utan någon försämring av kylning.

Länk till pumpen för den som är intresserad.

https://www.owlheizer.de/OWLHeizer-OWL- ... ection-kit

Som sagt, tveksamma monteringsanvisningar, men funktionen är ypperlig och slår allt annat jag provat. 30 min och motorn håller ca 40 grader vid 0 gradigt ute.
av hixen1987
Hej!
Kan svara på mitt egna inlägg. Den markerade slangen placerade jag värmaren på, och vattenriktningen är som pilen visar då detta är returslangen som går tillbaka in i motorn efter värmepaketet för kupen. Varmkörde sedan motorn ordentligt, och provade dagen efter så den startade, det gjorde den! Vid 1 timmes inkoppling i minus 4 grader kan man öppna huven, lägga handen på tändstiftskåpan/ventilkåpan och känna att motorn är ca. 30 grader varm. Slangen strax efter värmaren är kring 38-40 grader, och bilen är en fröjd att starta.

För att komma åt slangen monteras batteriet bort, lådan lossas med 4 bult, sedan är det fritt fram. Kabeln placerades i bikakeplasten till vänster om högra dimljuset sett framifrån. Ett hål på ca 23mm, pressa igenom och använda sig av monteringsdetaljen på baksidan. Limmade sedan för att vara säker. Önskar någon nått foto så kan jag givetvis ladda upp det här om så är fallet.

God fortsättning!

kylsystem.jpg
kylsystem.jpg (27.9 KiB) Visad 2174 gånger

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]