Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Brainded skrev:Jag funderar på om de kan bli mindre känsliga om jag slänger på några lager lack. För som det är nu så varnar sista läget löjligt tidigt.

mvh
Anders
Ja det kanske är möjligt att det kan filtrera lite..För mig så funkar det enligt manualen tycker jag.

---> Matz
av s60awd
matzen10 skrev:
Ja det kanske är möjligt att det kan filtrera lite..För mig så funkar det enligt manualen tycker jag.

---> Matz

Hej... skulle du kunna beskriva hur du plockade bort stötfångaren bak?
Jag har köpt ett kit och ska montera nu nästa helg..

tack...
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Då var Biltemas backsensor paket även monterat på min bil. En del grejer är ju som bekant ingen hit att köpa på Biltema men detta backsensor kit är helt klart prisvärt....även för en tekniskt obegåvad person som mig själv som väljer att leja bort sådant här jobb :wink: . Så kitet + arbetskostnad hos er favorit mek gör detta till en avgjort bra deal.

För en gångs skull så var det en väldig fördel med svart bil iom att sensorerna inte behövdes lackas/målas :)

nedan några bilder....inte vidare kvalitet & bilen är schmutsig men i alla fall :wink:

Bild

Bild

Bild

Nedan ser ni (pilen) var vi valde att stoppa dosan

Bild

Här ser ni var jag satte "pip" enheten. Det finns en liten av & på knapp som jag ville ha möjlighet att enkelt komma åt....därav placeringen.

Bild

Bild
av matzen10
s60awd skrev:Hej... skulle du kunna beskriva hur du plockade bort stötfångaren bak?
tack...
Jodå, men tyvärr har jag dåligt med bilder..Men kolla in länken tidigare i tråden för illustrationer! Jag hade tillgång till pelarlyft + mek så det blev smidigt med alla moment.

A. Plocka ur batteriet och reservdäcket och annat i bagaget.
B. Stötfångaren sitter med 4 bultar (har även hört att det kan vara 3 på någon modell) som du når från insidan av bagaget, med hylsnyckel. Vik undan/ta bort en limmad mörkgrå skumgummi"flärp" som sitter för så ser du hålen för bultarna. Bara att skruva ut dessa.
C. Från undersidan behöver du borra bort 2 stycken popnitar som fäster upp stötfångaren i innerskärmen. Glöm inte införskaffa nya popnitar! De sitter i varsitt hörn rätt nära varsitt hjulhus, se illustrationen på första bilden på http://wahlberg.cc/s60/backsensor/.
D. Nu sitter stötfångaren bara i glidspår. Lossa en sida i taget (om du e ensam). Dessa spår har säkerligen lite skit liggandes så det går inte så lätt! Stå på ena sidan vid hjulhuset och skjut stötfångaren fram och tebax så lossar det så småningom. Du kan även ta tag i stötfångaren vid hjulhuset och bända den försiktigt utåt samtidigt som du pressar den fram och tillbaks. Upprepa på andra sidan så är den loss! Glöm nu inte att hålla i den ordentligt så den inte slår i backen och blir repig! Den är inte tung men otymplig att balansera ;-).
I håligheterna på passagerarsidan kommer antennsladden fram; den lossade direkt när stötfångaren kom av.
Det är säkert lite knöligt att få tebax den sen om man är ensam men går betydligt lättare eftersom man samtidigt har gjort rent glidspåren från smuts.
E. Nu ska innanmätet på skärmen kläs av. Det sitter en oherrans massa clips som håller antenndelen och ett lager skumgummi.
F. Sedan är det bara att köra som tidigare beskrivits!

Hoppas detta var till någon hjälp för dig och andra! Blir nog lite rörigt och opedagogiskt tror jag..Men kolla in länken och skriv gärna ut pappren innan och sedan tar du resten från tråden här!

Hoppas det går bra!

M V H
---> Matz (nu blev du förvånad Brains? :-) )
av tgunnarsson
Finns det något bra ställe på v70n att gå igenom med kablarna från sensorerna och in i bagageutrymmet?
av s60awd
matzen10 skrev:
s60awd skrev:Hej... skulle du kunna beskriva hur du plockade bort stötfångaren bak?
tack...
Jodå, men tyvärr har jag dåligt med bilder..Men kolla in länken tidigare i tråden för illustrationer! Jag hade tillgång till pelarlyft + mek så det blev smidigt med alla moment.

A. Plocka ur batteriet och reservdäcket och annat i bagaget.
B. Stötfångaren sitter med 4 bultar (har även hört att det kan vara 3 på någon modell) som du når från insidan av bagaget, med hylsnyckel. Vik undan/ta bort en limmad mörkgrå skumgummi"flärp" som sitter för så ser du hålen för bultarna. Bara att skruva ut dessa.
C. Från undersidan behöver du borra bort 2 stycken popnitar som fäster upp stötfångaren i innerskärmen. Glöm inte införskaffa nya popnitar! De sitter i varsitt hörn rätt nära varsitt hjulhus, se illustrationen på första bilden på http://wahlberg.cc/s60/backsensor/.
D. Nu sitter stötfångaren bara i glidspår. Lossa en sida i taget (om du e ensam). Dessa spår har säkerligen lite skit liggandes så det går inte så lätt! Stå på ena sidan vid hjulhuset och skjut stötfångaren fram och tebax så lossar det så småningom. Du kan även ta tag i stötfångaren vid hjulhuset och bända den försiktigt utåt samtidigt som du pressar den fram och tillbaks. Upprepa på andra sidan så är den loss! Glöm nu inte att hålla i den ordentligt så den inte slår i backen och blir repig! Den är inte tung men otymplig att balansera ;-).
I håligheterna på passagerarsidan kommer antennsladden fram; den lossade direkt när stötfångaren kom av.
Det är säkert lite knöligt att få tebax den sen om man är ensam men går betydligt lättare eftersom man samtidigt har gjort rent glidspåren från smuts.
E. Nu ska innanmätet på skärmen kläs av. Det sitter en oherrans massa clips som håller antenndelen och ett lager skumgummi.
F. Sedan är det bara att köra som tidigare beskrivits!

Hoppas detta var till någon hjälp för dig och andra! Blir nog lite rörigt och opedagogiskt tror jag..Men kolla in länken och skriv gärna ut pappren innan och sedan tar du resten från tråden här!

Hoppas det går bra!

M V H
---> Matz (nu blev du förvånad Brains? :-) )
Tackar ödmjukast för denna beskrivning....
av s60awd
Jag har nu varit på biltema och köpt mig en sats...
Till min stora besvikelse så innehöll den ingen monteringsanvisning... så skulle någon vänlig själ vilja vara så snäll och kortfattat säga vad som stod i den??
T.ex givarna a till d ska de sitta i en viss ordning på stötfångaren osv...
För jag har ingen större lust att åka 10 mil enkel resa och byta förpackning...
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
s60awd skrev:Jag har nu varit på biltema och köpt mig en sats...
Till min stora besvikelse så innehöll den ingen monteringsanvisning... så skulle någon vänlig själ vilja vara så snäll och kortfattat säga vad som stod i den??
T.ex givarna a till d ska de sitta i en viss ordning på stötfångaren osv...
För jag har ingen större lust att åka 10 mil enkel resa och byta förpackning...

Det där ger sig självt..... iom att kablarna ska "ut" från kofångarens ena kortända, därav så blir det liksom kortare sladd, lite längre, längre, längst (längsta sladden på andra kortändan). Sladdarna ska vara märkta oxå om jag inte har fel..... så att det blir ännu lättare att koppla in dem i dosan sedan.

Har inte kvar manualen....annars hade jag kunnat skicka den.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 23
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]