Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Predikanten
Har nu när det blivit lite kallare märkt att det är dålig värme från kupéfläkten trots bägge reglagen inställda på rött, dvs det varmaste läget.

Symptom:
Efter uppstart och varmkörning på tomgång i garage levererar kupéfläkten rätt bra med värme. Om jag sen ger mig ut och kör som det är nu, -1 ca, så försvinner värmen gradvis för att efter en stund i stort sett vara helt borta. Fläkten levererar då halvljummet/svalt.

Slår jag på knappen för "återcirkulation" eller vad det kallas, dvs att den inte tar luft utifrån, så stiger värmen från fläkten för att till slut återigen leverera helt ok värme.

Vad jag kollat upp:
- Kylarvätskenivån är bra
- Motorn går upp till ca 90 grader och håller sig där, dvs termostaten verkar fungera.
- Känner man efter längre körning på de bägge rören som går igenom torpedväggen är det högra röret(från fronten sett) ganska varmt medan det vänstra knappt är ljummet.
- Vi kontroll i Vida verkar alla spjäll etc fungera som förväntat. Jag har även kalibrerat dessa utan någon skillnad.

Vad kan det vara för problem? Är det elementet som bäckat igen? Om det är elementet, hur kommer det sig att fläkten blåser bra med varmluft när man väljer "återcirkulation"?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det är elementet om rören är olika varma. De ska vara i princip lika vid måttlig kyla och måttlig fläkt.

Att du får värme vid återcirkulation är helt enkelt för att du inte värmer lika kall luft. Den lilla mängd vatten som rinner igenom räcker då.
av Ceska
Du förmodligen har bränslevärmaren som i sin tur kan hindra flöde eller pumpen närmare bestämt. Prova att bypassa den innan du ger dig på värmepaketet i mitt fall har det hjälpt.
Bilagor
2E26E5C2-6366-421A-B55D-9F9B78C25D2E.jpeg
2E26E5C2-6366-421A-B55D-9F9B78C25D2E.jpeg (293.61 KiB) Visad 3613 gånger
94BF1807-E49C-4C65-B52F-0EB3D7BC462A.jpeg
94BF1807-E49C-4C65-B52F-0EB3D7BC462A.jpeg (218.63 KiB) Visad 3613 gånger
av Predikanten
Ceska skrev:Du förmodligen har bränslevärmaren som i sin tur kan hindra flöde eller pumpen närmare bestämt. Prova att bypassa den innan du ger dig på värmepaketet i mitt fall har det hjälpt.
Med bränsle värmare, menar du typ extravärmare då? Alltså som dieselvärmare? För nån sån har jag inte.
Oki, jag bytte värmepaketet igår. Tyvärr uppstod ett nytt problem:

Nu får jag ingen varm kylarvätska levererad till värmepaketet överhuvudtaget. Rören som går in i värmepaktetet är kalla, och slangarna som går in genom torpedväggen är kalla. Jag har varmkört motorn, termostaten verkar fungera och kicka in som den ska. Kylarvätskan håller mellan 86-100 lite beroende på hur jag kör när jag håller koll med OBD-app.

När jag tappade ur det gamla värmepaketet fick jag ut ca 2-3 dl kylarvätska. Det behövde jag i stort sett inte hälla tillbaks i systemet för nivån i expansionskärlet ligger konstant högt ändå.

Så frågan är ju, är det luft i systemet som inte går ur det stopp nånstans efter att jag bytte värmepaketet?

Om vi ponerar att det vore stopp i det nya värmepaketet, borde inte tillförselslangen genom torpedväggen i alla fall bli varm då? Likaså om det på något sätt är stopp i rören mellan värmepaketet och torpedväggen i kupen? Eller tänker jag fel?

En annan lite lustig sak, eller som kanske är helt normalt, är att den undre kylarslangen är i stort sett kall trots att jag varmkört bilen? Den övre kylarslangen är kokhet, det är väl iofs där vattnet från motorn kommer. Men är det normalt att temperaturskillnaden är så pass stor på vattnet som kyler av motorn? Läste nånstans att skillnaden mellan dessa slangar inte ska vara så stor?
Var nere och körde diagnos med VIDA/DICE igen, något jag inte gjort efter bytet av värmepaketet. Jag får ut felmeddelande "CCM-0070 Konfigurationsfel, Felaktig identifikation är meddelandet".

Någon som vet hur detta kunnat uppstå av byte av värmepaket?
av Ceska
klacken skrev: ons 09 jan 2019, 20:04 Du har ingen cirkulation om nedre slangen är kall så har nog luft i systemet vilket också förklarar kalla slangar till värmepaketet.
Det är tvärtom, speciellt nu vid kalare väderlek, om termostaten funkar som det ska så ska undre slangen vara kall. Jag byte min värme paket under jul ledighet och det räckte med lite varvtalshöjning att få fullt flöde genom systemet dock har jag bypassat dieselvärmare för att undvika eventuella störningar av flödet.
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]