Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EchoFoxtrotXray
Hej,

Har en klurig fråga och hoppas någon kan hjälpa mig. Har en Volvo V70 från 2001, monterade större sidospeglar från en XC70 2004. Testade direkt så att de fungerade med riktning samt värme men efter några dagar lade helt plötsligt värmen av på bägge samtidigt.

Från vad jag har kunnat hitta så finns det ingen separat säkring till dessa, vad kan då vara felet?
av Matsand
Hej !

Finns som sagt ingen egen säkring för detta, utan det matas från dörrmodulen i respektive dörr, signalen på CAN bus, och sen vet jag inte om det sitter relä eller halvledare i dörrmodulen.
Det enda jag kan tänka mig är att det är högre effekt på värmen i den större spegeln, och att modulen känner av detta och stänger ner strömförsörjningen, då den tror att det är en överbelastning på gång.
Det förklarar ju dock inte varför det fungerade ett tag.
av Matsand
Synd att det inte går att plocka DDM och PDM från en 04:a till en 01:a, annars hade man kunnat hitta på närmaste skrot, och en modul från en 01:a XC hjälper väl inte heller, för på dom hade väl inte XC:n några större speglar?
av EchoFoxtrotXray
Helt rätt, 01:ans XC har de små speglarna. Provade faktiskt med DDM från 04:an men då fungerade inga av fönsterhissarna :'-( Tror jag kommer återmontera original speglarna, kan vara skönt att ha uppvärmningen när man kör i dimma eller om det blir frost ute. Nästa bil jag köper får helt enkelt bli en XC70 :)
av Matsand
Nej, det är en annan version av kommunikation mellan alla moduler i bilens nätverk, man bytte rätt ofta i början av V70 av "nya" modellen, tror det är tre eller fyra versioner innan man landade i den som sen följde modellen tills den lades ner.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]