Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
Xanthopteryx skrev:Profil på sportnyckeln funkar alldeles utmärkt för oss.

Kom ihåg att batteri är en teknisk och ganska avancerad sak. Även den enklaste plastflärp kan gå sönder och självklart även så batterier.
Sedan kan ju radiomodulen i nyckeln pajja men batteri känns mer troligt. Det är ju bara en massproducerad sak som alla andra förbrukningsvaror och det blir ju fel. Har du otur kan även ett svindyrt blybatteri vara dåligt från start.
Sedan så slits ju batteriet om du använder det ofta så kör du enbart med sportnyckeln femtioelva gånger per dag så lär det ta slut snabbare men det tvivlar jag på att du eller någon annan gjort.
Tack för alla svar. Verkar vara ett bra forum det här för nybliven Volvoägare...:)

Ja profil på sportnyckeln går bra även enligt instruktionsboken.
Skulle batteriet vara slut redan efter 6mån och 1200mil tycker jag inte det duger på en komponent som inte går att byta batteriet på. Enheten saknar ju knapp så den kan ju bara "vakna" av att bilen pratar med den. I instruktionsboken beskrivs nackdelar med att förvara sportnyckeln i bilen men att man behöver köpa en ny varje 6 månader är inte en av dom. Att ha nyckeln nära bilen är ju det enda sättet man kan ladda ur batteriet.
Jag gissar också på ett tekniskt fel i nyckeln.
Bilen ska in på service efter helgerna.
Jag får få det fixat då.
Men förtroendet för sportnyckeln har fått sig en törn. Tanken är ju att man ska kunna ta den med sig när man gör något blött. Risken är ju stor att man inte har telefonen med sig heller och kan då inte få den upplåst med VOC...

Vidare läser jag in instruktionsboken att man kan på Inställningar / System / Förarprofiler kan kontrollera hur många nycklar det finns registrerade mot bilen.
Min skärm ser där ut så här:
https://forumbilder.com/image/V6b5

Profilerna "Fredrik" och "Sportnyckel" har jag skapat. Innan hette dom Profil 1, 2 och 3.
"Gästprofilen" hittar jag inget om i instruktionsboken. Eftersom man bara kan ha en profil per nyckel skulle man ju kunna tolka det som att det finns fyra nycklar. Det står i instruktionsboken att man kan ha upp till 12 nycklar och att en ny profil dyker upp där för varje nyckel.
Hur ser det ut på era bilar?
av Xanthopteryx
Gästprofilen är för att någon annan skall kunna köra utan att ha alla dina inställningar. Den går inte att knyta till någon nyckel.
Så lånar din släkting bilen så ber du denne att byta till "Gäst" så sabbas inte dina inställningar som exempel. Likaså sparas ju de så när personen kommer ut från affären så finns de kvar på gäst och personen slipper ställa om allt.

Angående sportnycel: Det räcker med att bilen får strömproblem eller annat så funkar den dåligt då du inte har den fysiska nyckeln i den. Alltid en risk på så sätt, men i normalfallet så kanske man använder den lite mer regelbundet (vad jag förstår har du inte haft bilen så länge) och om jag inte missminner mig så talar bilen om när batteriet börjar bli trött, så skall du bada vet du ju om detta och har med dig sportnyckeln, och funkar den då så är sannolikheten stor att den funkar när du badat klart, och larmar den om dåligt batteri så vet du att det är dags att byta innan den lägger av helt.

Vi skaffade även en röd nyckel och den innehar ingen fysisk nyckel så det köpte jag till extra.
av Hypoxia
Jag använder så här långt i princip uteslutande sportnyckeln. Har ledsnat helt på att släpa på den stora klump som vanliga nyckeln är i jämförelse.
Slutsatsen att det är något fel på nyckeln som beskrivs i den här tråden håller jag helt med om. Personligen så är jag (utan att ens veta något om batterikapaciteten i de två nycklarna) övertygad om att standardnyckeln med den aktiva sändaren tar slut på batteri betydligt fortare än sportnyckeln.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Xanthopteryx skrev:Angående sportnycel: Det räcker med att bilen får strömproblem eller annat så funkar den dåligt då du inte har den fysiska nyckeln i den. Alltid en risk på så sätt, men i normalfallet så kanske man använder den lite mer regelbundet (vad jag förstår har du inte haft bilen så länge) och om jag inte missminner mig så talar bilen om när batteriet börjar bli trött, så skall du bada vet du ju om detta och har med dig sportnyckeln, och funkar den då så är sannolikheten stor att den funkar när du badat klart, och larmar den om dåligt batteri så vet du att det är dags att byta innan den lägger av helt.
Tänker i samma banor. Att sportnyckeln är mer "passiv" och inte sänder lika mycket som den ordinare nyckeln och borde räcka betydligt längre än batteriet i den stora.
Jag får ingen varning för lågt batteri när nyckeln ligger i mittkonsolen. Bilen borde ju rimligtvis då kunna känna av att batteriet är så dåligt att den inte fungerar för upplåsning.
Bilen vet ju att den ligger där (eftersom det går att starta) men samtidigt kan jag inte lägga in en profil för att den inte hittar en nyckel.
För det kan väl inte vara så att nyckeln laddas av att ligga där i mittkonsolen? Det borde ju stått i manualen tycker jag.

Drabbades av något liknande när min bankdosa plötsligt började bli trött. Använder ju Mobilt bankID numera så dosan ligger mest i en låda. Ingen batterilucka och väl på banken fick jag veta att displayen också är en solpanel och att jag bara skulle lägga den i solen en stund. Smart.

Jag var på gång att beställa en extra sportnyckel så jag och sambon har var sin. Någon som vet vad den kostar?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Jag har aldrig haft en bil som man behöver läsa på om så här mycket för att förstå. Jag säger det på ett positivt sätt då bilen känns high-tech.
Jag hittar nya funktioner hela tiden som jag inte visste jag hade.
Till exempel:
- Man kan släcka skärmen genom att hålla inne hemknappen.
- Att upplåsning via VOC bara aktiverar switchen på bagageluckan som sen låser upp bilen.
- Funktionen som cirkulerar alla lampor på draget så man kan kolla belysningen helt själv.
- Att man inte behöver stänga av bilen när man parkerat. Bara att öppna dörren och kliva ur.
- Frirullningen vid ECO-inställning.
av Xanthopteryx
Fjonsson skrev: sön 16 dec 2018, 14:35
Xanthopteryx skrev:Angående sportnycel: Det räcker med att bilen får strömproblem eller annat så funkar den dåligt då du inte har den fysiska nyckeln i den. Alltid en risk på så sätt, men i normalfallet så kanske man använder den lite mer regelbundet (vad jag förstår har du inte haft bilen så länge) och om jag inte missminner mig så talar bilen om när batteriet börjar bli trött, så skall du bada vet du ju om detta och har med dig sportnyckeln, och funkar den då så är sannolikheten stor att den funkar när du badat klart, och larmar den om dåligt batteri så vet du att det är dags att byta innan den lägger av helt.
Tänker i samma banor. Att sportnyckeln är mer "passiv" och inte sänder lika mycket som den ordinare nyckeln och borde räcka betydligt längre än batteriet i den stora.
Jag får ingen varning för lågt batteri när nyckeln ligger i mittkonsolen. Bilen borde ju rimligtvis då kunna känna av att batteriet är så dåligt att den inte fungerar för upplåsning.
Bilen vet ju att den ligger där (eftersom det går att starta) men samtidigt kan jag inte lägga in en profil för att den inte hittar en nyckel.
För det kan väl inte vara så att nyckeln laddas av att ligga där i mittkonsolen? Det borde ju stått i manualen tycker jag.

Drabbades av något liknande när min bankdosa plötsligt började bli trött. Använder ju Mobilt bankID numera så dosan ligger mest i en låda. Ingen batterilucka och väl på banken fick jag veta att displayen också är en solpanel och att jag bara skulle lägga den i solen en stund. Smart.

Jag var på gång att beställa en extra sportnyckel så jag och sambon har var sin. Någon som vet vad den kostar?
Är batteriet helt dött kan inte nyckeln tala om för bilen att batteriet är dåligt.
När nyckeln ligger i mitten så används RFID. Enbart för att identifiera korrekt nyckelord för att du skall kunna köra även om nyckeln är död i övrigt. RFID är ju extremt pålitligt, kräver ingen egen strömförsörjning och går extremt sällan sönder.

Sportnyckeln är med största sannolikhet exakt likadant funtad som vanliga nyckeln, fast utan knappar. Så trycker du inte på nyckelns knappar lär de dra lika mycket ström vågar jag påstå.
Nyckeln väntar på att höra av bilen och börjar sända först då vågar jag påstå.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Vanliga nyckeln har ju en fjärrkontroll som klarar av att sända signal 30-40meter. Går ju rimligen åt mer energi än att svara på bilens förfrågan precis utanför dörren tänker jag.
Förstår gur du tänker men jag hade nog förväntst mig att bilen räknat ut att nyckeln som ligger i mittkonsolen inte har en fungerande sändare istället för "nyckel kan inte hittas".
Den vet ju var den är.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]