Uppdatering
Bakluckan:
Krånglar fortfarande från och till när man vill öppna luckan med knappen på luckhandtaget.
Öppna med fjärren eller knappen på instrumentbrädan funkar fint.
När knappan krånglar kan man få trycka uppåt 25ggr i värsta fall innan den reagerar.
Med låst bil, brukar det vara enklare, krävas färre tryck när den krånglar.
Men emellanåt funkar det alldeles utmärkt med både låst och olåst bil.
Ett nytt handtag med byte skulle kosta ca 2500kr, men är det säkert att det är lösningen?
Hade hoppats på att min extraförsäkring skulle fortsätta betala (jag fick ju låskistan bytt med den förra året), men tydligen har den här typen av fel slutat att täckas av försäkringen då jag förlängde den.
Har sett bilder på nätet där man ser att det kommer upp två tunna trådar från någon ingjuten del strax ovanför knappen.
Jag antar att det är givaren som känner av att man trycker?
Är det en mekanisk microbrytare eller är det en magnetsensor?
Går den att byta eller är det ett nytt handtag som gäller?
Kan det vara något annat som är glappt?
Allt annat funkar på bakluckan så jag tror inte på den omtalade jordskarven som är dålig.
Idéer?
Växellådan:
Fick en ny beggad låda fär drygt två månader sedan som bara hade gått ca 7700mil, dvs ca hälften så långt som min bil.
Men det visade sig att den tjöt som en jetmotor på 1:ans växel. Volvo-killarna upptäckte det vid provkörning med manuell 1:a.
Jag hade kanske inte tänkt på det med vanlig körning med automatläget, men Volvo propsade på att byta ut den.
Så bilen är just nu inne på byte till en ytterligare låda som ska ha gått ca 12000mil. Ska hämta bilen imorgon.
Det ska inte kosta mig något mer än man sagt tidigare, skroten ska tydligen faktureras.
Dessutom fick jag reda på nu att Volvia gått med på att slå ihop bytet av lådans styrenhet som gjordes förra hösten med växellådsbytet. Så 7500kr för styrenhetens självrisk + 10.500kr för lådans, blir nu "bara" ca 13.800kr (35% på totalkostnaden).
Eftersom jag blev lovad muntligt att det bara skulle vara styrenheten som skulle vara problemet, enligt testprogrammet man använde, vilket "aldrig visade fel", kan man kanske tycka att jag inte skulle behöva betala något mer än jag redan gjort en gång för styrenheten, dvs 7500kr. Men när jag frågade Volvia säger dom att det isåfall är en fråga mellan mig och verkstaden, Volvia ersätter bara 35% av den kostnaden verkstaden uppger och bryr sig inte om vad verkstaden tidigare kan ha sagt och lovat. Så om verkstadens personal är okunniga och måste byta massa delar innan ett fel hittas, får jag som kund inget skydd för det, utan måste betala 35% av totalkostnaden. Lite konstigt?! Trodde en försäkring som funka som ett skydd för oss som konsumenter.
Synpunker?
Borde jag vägra att betala mer än 7500kr som jag från början blev lovad att det skulle kosta att fixa det urspungliga problemet med ryckiga växligar, eller ska jag lugnt betala merkostnaden för ett lådbyte?
Ett plus på den nya lådan jag får är att den blir sköljd (det blev även den första lådan jag haft nu som lät illa).
Och jag får behålla den nya styrenheten som demonterats från min gamla låda.
Kanske går att sälja?
Vattenläckaget:
I samband med det första växellådsbytet skulle även toppen rivas för att man sa att det var den enda fortsättningen för att kunna hitta fel, eftersom man inte sett några externa vattendroppar eller antydningar.
Mek-killen sa dock att han skulle kolla ordentligt innan han rev någon topp.
Och eftersom han såg bättre när framvagnsbalken revs (för lådbytet), upptäckte han två ytterligare slangar som läckte (den första slangen byttes ju förra hösten). Så nu är alltså tre slangar som har läckt utbytta.
Pga detta revs därför ingen topp i oktober.
Under tiden sedan dess har jag kanske kört 300mil och på den tiden ha vattnet sjunkit från max till närmare min.
Bil-meken tror nu att det kan ha varit en luftbubbla i systemet som gjort att nivån minskat.
Hur det är, kommer nog att visa sig först om ett tag under vintern då jag använder motorvärmare (vattnet har ju bara minskat uppenbart på vintrarna).
Bilen har ju passerat 15000mils-gränsen där maskinskadeförsäkringen upphör, men i värsta fall, om det fortfarande är något internt motorproblem, hoppas jag ändå kunna få hjälp av Volvia eftersom jag påtalat ett läckage redan för ett par år sedan vid 13000mil, men som inte verkstaden lyckas hitta problemet till, ett pågående ärende som jag ser det.
Ett faktum är att jag ha små pärlor vatten på oljestickan, men bil-meken tror att det är kondens ifrån oljesticksröret, som beror på min korta körningar.
Jag hoppas naturligtvis på att det var en luftbubbla som gjorde att nivån minskade och att det är kondens på stickan och att det är tätt/normalt nu.
Tiden får utvisa!
Det intressant är ju att några skrivit tidigare i tråden att en bil ska inte dra något vatten alls.
Bil-meken på Volvo säger att det tvärtom är normalt för dom att de fyller lite i många bilar i samband med service, då bilen kanske har gått 2-3000mil.
Dock ska en bil inte dra lika mycket som min åtminstone HAR gjort.

- By Dan54