Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uniformerad
AndS skrev: fre 14 dec 2018, 07:21 Arbetstiden är väl i princip noll? Bilen ska ju ändå kopplas upp för uppdatering vid service och sedan sköttes nedladdning/uppdatering med automatik utifrån vilken bil det var om jag förstod inlägget riktigt, dvs att man inte kunde se vad bilen hade och skulle få nedladdat.
Programuppdateringar är inget konstigt, vi får det nästan dagligen i våra IT-prylar och som noterats gör man på verkstad inga tester så det påverkar inte säkerheten utifrån den aspekten.
Har dryga 40 års erfarenhet från data/IT-området och Volvos uppdateringshantering liknar mera DOS-uppdatering som gjordes på 80-talet. ;-)
Du har säkert rätt angående arbetstiden, men det tog 30 minuter att skicka in uppgraderingen i vår bil, och ökar servicetiden med 30 minuter, eller bara 15 minuter kommer vi få betala för det.
av Xanthopteryx
Och icke minst så upptar bilen plats på verkstadsområdet.
Skulle man fixa trådlöst så det gick att få den på parkeringen utanför skulle man nog kunna sänka priset också då ingen verkstadsplats upptas.
av AndS
uniformerad skrev: fre 14 dec 2018, 07:26 Du har säkert rätt angående arbetstiden, men det tog 30 minuter att skicka in uppgraderingen i vår bil, och ökar servicetiden med 30 minuter, eller bara 15 minuter kommer vi få betala för det.
Det köper jag inte, utför du en originalservice kan bilen vara uppkopplad under hela den tiden och det spelar ingen roll om det tar 30 eller 60 min. Mera ska det inte ta med moderna system att genomföra uppdatering och det är då lång tid.
Vi köper för lätt argument att det är så krångligt, svårt eller tar tid bara för att bilarna nu börjar ha system som vi använt i andra produkter under lång tid i konsumentprodukter.
av Xanthopteryx
Skillnaden är väl främst att buggar (oavsett form) i en telefon eller TV ytterst sällan leder till skador, död och annat elände, emedan bugg i en bil kan leda till såväl skador död som annat elände.
Det ställs HELT andra krav på hur systemen är utformade i en bil mot en sketen telefon eller TV, och tur är väl det!

Intressant det vore annars om du fick en krockkudde i nyllet på motorvägen, eller att bilen plötsligt svänger dig av vägen, eller att den tvärnitar för ingenting, eller att bilen sätts i sladd av sig självt, eller att den börjar brinna, eller att motorn (med allt vad servohjälp innebär) tvärdör i 110 under en omkörning, eller.....
Fånigt komplexa system i dag egentligen. Synnerligen märkligt att det fungerar över huvud taget.
av AndS
Köper inte det heller. En bugg i en programvara finns där oberoende hur du får den installerad och en bilverkstad gör inga tester.
Påverkar inte ett dugg installations eller uppdatering, utan all testning, simulering och verifiering görs innan man släpper en programuppdatering och även den kan och innehåller buggar.
Så det är en helt annan frågeställning gällande kvalité på den kod som laddas ned och har inget med själva uppdateringen att göra.

Så detta med säkerhetsrisker kan vi helt släppa för det har inget med den typ av uppdatering tråden berör, jag bara vänta på de argumenten ;-)
av Xanthopteryx
Buggar kan förekomma i mjukvara. Buggar kan förekomma i hårdvara.
Varför tror du att man använder antika kretsar till rymdfärder?

Självklart är det säkerhetsrisker med dessa uppdateringar som finns här. Berörd uppdatering hanterar viktiga system i bilen såsom tändning, bromsar, styrning, antisladd, krockkuddar, bältesförsträckare med mera. Kan bli hur obra som helst om bilen styr åt fel håll som exempel.
av uniformerad
En fullständig uppdatering på vår bil tog nästan två timmar första gången, ska det sedan in något nytt som tar 30 - 60 minuter så förstår jag att man får betala för den tiden. Att tro att en verkstad skulle upplåta plats och tid utan ersättning är bara trångsynt, ingen gör något gratis idag, och oavsett om vi ser kostnaden eller inte kommer vi alltid att få betala för uppdateringarna i bilen, antingen genom högre servicekostnader, högre grundpris eller vad det nu kan vara.
av AndS
Xanthopteryx skrev: fre 14 dec 2018, 08:23 Självklart är det säkerhetsrisker med dessa uppdateringar som finns här. Berörd uppdatering hanterar viktiga system i bilen såsom tändning, bromsar, styrning, antisladd, krockkuddar, bältesförsträckare med mera. Kan bli hur obra som helst om bilen styr åt fel håll som exempel.
Nej, har inget med det vi diskuterar i tråden att göra då det inte påverkar säkerheten.
Riskerna finns Ja men kan inträffa dagligen utifrån okända buggar eller att något händer med programvara under färd.
Ja, det är komplext men har ingen påverkan då allt är automatiserat utifrån uppkoppling mot Volvo och inget verkstadspersonal gör.

Argumenten har varit att det tagit tid på verkstad, har inget med säkerhet att göra då personal inte vet vad som laddats eller manuellt gör någon kontroll. Möjligtvis kanske någon notering om avvikelse och kanske någon åtgärd, men i normalfallet laddas xx något och du får ut bilen för att prova om den fungerar bra.
Så nej det är ingen skillnad, lika lite som "gemene man" gör vid uppdatering av mobil, dator, etc, gör verkstadspersonal.
Och förändras någon inställning i bilen får du som ägare eller förare (olika förarprofiler) själv återställa hur det varit inställt.
av AndS
uniformerad skrev: fre 14 dec 2018, 08:37 En fullständig uppdatering på vår bil tog nästan två timmar första gången, ska det sedan in något nytt som tar 30 - 60 minuter så förstår jag att man får betala för den tiden.
Det är här felet finns, det ska i ett modernt system inte behöva ta den tiden för EN bil. Åter igen köper vi dåliga argument med att det ska kosta extra pga att systemen tar lång tid på sig.
Att man sedan ev. vill ha betalt för vissa programuppdateringar är mera självklart, men här är frågan för vilka man ska behöva betala extra.
av least
Jag förstår att saker och ting kostar, men varför ska kunden stå för alla kostnader?
Det är kunden som ska mjölkas på pengar i exakt alla led, och dessutom ska kunden betala för samma kostnader i flera led.

Argumentet att servicen blir för dyr om mjukvaran bakas in i priset håller inte.
Ska inte bilen vara säker både mekaniskt och skyddssystem-mässigt?

Folk är alldeles för snälla mot kommersiella verksamheter och förstår inte att kräva kundvård!
Jag är less på att hela tiden betala för exakt allting.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 37

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]