Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ah, men då funkar CS via din telefons utdelade nät då med andra ord.
VoC tog vi utan knussel, just för att saker som ändå är rätt praktiska ingår, så tänkte inte på att den kunde vara biten som även hade att göra med vanligt SIM.
vjohnj skrev:Så det är genom din telefon du får koppla upp dig då?
Jo, det får fortsätta så :)

Inga problem egentligen... Jag har alltid bluetooth på ändå och så fort My Volvo Car ansluter som enhet så startar internetdelningen... Men jag skulle tro att det går snabbare att få en stabil uppkoppling om enheten skulle suttit där.
Xanthopteryx skrev:Ah, men då funkar CS via din telefons utdelade nät då med andra ord.
VoC tog vi utan knussel, just för att saker som ändå är rätt praktiska ingår, så tänkte inte på att den kunde vara biten som även hade att göra med vanligt SIM.
Skulle gjort samma sak till 100% men - jag hade läst så många annonser att jag inte ens upptäckte att det inte stod VOC på den som jag slog till på... Det är det enda jag saknar, men det är någonting som kommer jaga mig länge :P
Köp en 4G router om du vill ha uppkoppling alltid även om du inte kopplat din telefon. Själv valde jag bort oncall (japp, det var dumsnålt) men löste det genom att lägga 4G router i bagaget som delar ut internet så fort bilen startar 👍
Mathiasffs skrev:Köp en 4G router om du vill ha uppkoppling alltid även om du inte kopplat din telefon. Själv valde jag bort oncall (japp, det var dumsnålt) men löste det genom att lägga 4G router i bagaget som delar ut internet så fort bilen startar 👍
Smart att ha den i bak. Vilken 4G-router använder du?
Jag kör också 4g router på sommaren, då jag plockar ur den och har i sommarstugan samtidigt. Så använder jag samma abonnemang och kort.

Har en tplink mr200 och kör den via 12v uttaget i bagaget. Enda nackdelen är att den startar om när man startar motorn. Men man skulle kunna dra en separat matning från batteri eller så.
Jag hade en lös router i min Passat tidigare, VW körde under en period en kampanj som de kallade för VWiFi.
Den var kopplad till samma extra batteri som VW använder till dieselvärmaren vilket gjorde att man inte fick några konstiga beteenden i samband med att man startade bilen. Dessutom hade den någon slags timeoutfunktion som gjorde att den stängde ner efter "några timmar" om man inte använde bilen.

En fördel var ju att man enkelt kunde plocka med sig routern in i t.ex. fjällstugan när man var ute och åkte, men den fördelen övervägde absolut inte nackdelen:
Täckningen. Med routern undangömd inne i bilen utan tillgång till extern antenn så var det hyfsat dålig täckning om man kom bort från de större städerna. Då pratar vi inte Jukkasjärvi utan typ E4 utanför Jönköping. Att låta ungarna strömma film under fjällresan var bara att glömma för stora delar av sträckan.

Med det inbyggda modemet i min XC90 är täckningen precis så bra som den kan vara i det aktuella området, dvs alltid bättre än en lös telefon inne i bilen.
Har av förklarliga skäl inte testat med lös router i Volvon, men skulle bli förvånad om inte SPA-plattformen var ungefär lika isolerande som Passaten...
Himself skrev: fre 14 dec 2018, 07:54
Mathiasffs skrev:Köp en 4G router om du vill ha uppkoppling alltid även om du inte kopplat din telefon. Själv valde jag bort oncall (japp, det var dumsnålt) men löste det genom att lägga 4G router i bagaget som delar ut internet så fort bilen startar 👍
Smart att ha den i bak. Vilken 4G-router använder du?

Kommer inte ihåg, har någon vit tplink vanlig router som jag hade hemma också beställde jag en usbsticka som man stoppar sim-kortet i. Använder det inte längre dock, företagstelefon och de ville inte pröjsa extra sim-kort så är tillbaka till att dela från telefonen.
Jag hade en liknande lösning i min Passat, en lös router, fast lite annorlunda inkopplad. I mitt fall använde jag en Netgear AirCard 785, med ett Telia kontantkort i för mobilt bredband. Nu kostar ett motsvarande abbo 299kr för max 18GB på ett halvår.
Enheten har inbyggt batteri. Denna kopplade jag sedan via en usb-laddare i uttaget i bagaget. När när jag startade bilen, startade routern, den behövde ca 7-10sek för att boota. I routern ställde jag om så att den "levde", tack vare sitt batteri, tills sista enheten hade loggat ut plus 1 minut.
Räckvidden kunde/kan ökas rejält genom möjlighet att koppla till yttre (fönster)antenner , exempel https://www.kjell.com/se/sortiment/mobi ... dbi-p30139.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]