Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har fått följande fel på min Volvo V70N (år 07), parkeringsljus bak fungerar inte. Detta ger följande felkoder CEM-1A5A, och REM-8B01. Enligt Volvoverkstaden behöver REM-enheten bytas ut och även om de erbjuder sig att sätta i en begagnad kostar det en rejäl slant.

Till mina funderingar. Finns det alternativ till att byta ut hela REM - enheten? Det är ju bara en liten ynka lampa som inte lyser... :-)

1) Finns det reservplatser (REM) som kan användas?
2) Är det möjligt att dra ström från Vänster bakljus eller kommer REM:en att spöka. Jag misstänker att den (REM) känner av en viss spänning, men kan man kringå detta på något sätt, en resistor eller liknande?
3) Tredje funderingen, kan man hitta en alternativ strömkälla, typ direkt från batteriet.

Är det någon som har lyckats med en alternativ lösning ?

Vänliga hälsningar,
/Rutger
Senast redigerad av 1 Rutger77, redigerad totalt 0 gånger.
Tar du från höger lampa så får du använda relä. Men varningen på positionsljus blir kvar ändå.

En begagnad REM kan inte vara dyr.
Det finns säkert forummedlemmar som kan klona din befintliga i en begagnad om Volvo vill ha furstligt betalt för det.
(Jag vet inte om REM måste klonas eller funkar ändå om donatorbilen har samma utrustning och Can generation. (Dvs 2005 eller nyare i ditt fall)

Är det REM eller jobbet som kostar?

En elektronikkunnig med lödvana kan säkert fixa REM. Kan vara lödning eller shunten
MickeM

Tack för svar. "Tjuvkoppling" kan jag glömma då jag gärna vill ha släckta lampor för själen. Det är arbetet som står för större delen av kostnaden. En begagnad REM:en skulle kosta cirka 1500 och arbetet cirka 3000 (inklusive felsökning). Inga jättepengar men det svider ändå när det handlar om en parkeringslampa. Kanske det kan vara värt ett försök att löda. Ibland räcker det ju med att värma lite försiktigt så lödningen "förnyas".

/Rutger
Uppdatering:

Efter mycket om och men beställde jag en begagnad REM som jag har bytt. Det var enklare än jag trodde men tyvärr så kvarstår problemet. Det vill säga att höger positionsljus bak (samma som tidigare). Jag har också provat att nollställa felkoden med en Volvoläsare (Biltema) men felkoden återkommer direkt och slocknar inte. Jag har testat den högra baklyktan (hela delen) på den vänstra sidan och den fungerar där så det utesluter en hel del fel.

Några teorier:
- Felkoden måste nollställas för att REM ska skicka på ström (Biltemaläsaren klarar ej det?)?
- REM behöver uppdateras/laddas med någon mjukvara?
- Det är trots allt en kabel/kablar som är trasiga? De är väl parallellkopplade och därför funkar ej flera lampor?

Vad tror ni?
/Rutger
Senast redigerad av 1 Rutger77, redigerad totalt 0 gånger.
Uppdatering igen,

Fick en snilleblixt och provade att radera felkoden (REM-8B01) utan att vrida på tändningen. Det fungerade och nu lyser den högra baklampan. Jag vågar knappt tro det men det verkar lovande.

Lösning: byte av REM gjorde susen men felkoden behövde nollställas för att ge ström igen. REM kostade 650 kronor begagnad inklusive frakt. Det var relativt enkelt att byta själv, svårighetsgrad - två av fem skiftnycklar.

Tack för hjälpen alla!

/Rutger

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]