Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
Eller så är det vi som snurrar till det?

Men det hade ju varit väldigt bra att veta om man kunde uppgradera bilen eller inte, lite surt om man går dit och ber dom installera ett artikelnummer som man betalar 1-2000:- för och det sen visar sig att man bara ominstallerade det man redan har :)
av uniformerad
Så, nu har jag fått uppgraderingen, och lite annan information. Efter samtal med både tekniker och verkstadschef har jag fått reda på följande. Verkstaden kan enligt dem inte bestämma eller se vad som skall uppgraderas i bilen vid en ordinarie service, bilen bestämmer detta, allt beroende på vad som fanns i bilen vid leverans från fabrik och vilka uppdateringar man gjort i efterhand.

Vi har nu fått fyra nya eller uppgraderade funktioner i bilen efter att de installerade Intellisafe Support Uppgrade. De som vi har fått är:
Run-off road Mitigation
Ska förbättra funktionen Lane keeping aid, funktionen som gör att bilen varnar och styr om man passerar utan för linjerna. Förbättringen skall vara att den ska klara detta även om höger linje försvinner, då använder den sig av räcken och diken, och styr då in mot vänstra linjen.

BLIS med Steer Assist och Cross Traffic Alert
Förbättrad/utökad funktion på BLIS, om det är en bil i döda vinkel så inte bara varnar BLIS utan styr även tillbaka om jag försöker att köra över linjen in mot bilen i döda vinkeln. Cross Traffic Alert har fått utökad funktion, tidigare så varande bilen enbart om någon var bakom den, nu bromsar och stannar den också.

Oncoming Lane Mitigation
Ny funktion på vår bil. Om ett fordon kommer in i mitt körfält och kör mot mig, eller om jag kör om och får möte så ska ge styrhjälp för att förhindra kollision.

Oncoming Mitigation by Braking
Även detta ny funktion på vår bil, motsvarar ovanstående, men om det inte finns möjlighet att undvika en kollision genom att styra så bromsar bilen ner farten så mycket som det går för att minska hastigheten och på så sätt minska krockvåldet.

Notera att ovanstående gäller för vår bil (XC90 D5 -17) och är förklaringen jag fick av verkstadschefen av innehållet. Nyare modeller kan ha ett eller flera av dessa system redan vid leverans, har för mig att bland annat nya V60 har dessa, men jag är inte säker.
av least
Men fortfarande, hur ska du eller jag veta vad som finns att välja till?
Det är svårt att be verkstaden installera nytillkomna system om "ingen" berättar att de finns tillgängliga för just min bil, och till vilken kostnad?
av uniformerad
least skrev: tor 13 dec 2018, 16:19 Men fortfarande, hur ska du eller jag veta vad som finns att välja till?
Det är svårt att be verkstaden installera nytillkomna system om "ingen" berättar att de finns tillgängliga för just min bil, och till vilken kostnad?
Du kan inte veta det om du inte gjort ett aktivt val. Dock borde en verkstad kunna se vilka system som finns i bilen. De som vi nu fick fanns ju inte i vår bil, därav att det gick att uppgradera den. Jag misstänkte ju att vi saknade minst två av de som vi nu fick, och efter kontakt med verkstaden så visade sig att det vara alla.
av least
Aktivt val för att välja ett system som inte fanns tillgängligt vid köp...
Jag har ingen spåkula, kan jag låna din?
av uniformerad
least skrev: tor 13 dec 2018, 16:32 Aktivt val för att välja ett system som inte fanns tillgängligt vid köp...
Jag har ingen spåkula, kan jag låna din?
Min spåkula var https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 14185/2017 därefter kontakt med verkstaden.
Nästan säker på att du kan göra uppgraderingen då den finns tillgänglig till V90 CC 17 - 18.
av least
Aha, så vi ägare av dessa bilar är utelämnade till att tråla på Volvos tillbehörswebb?
Nja, jag tycker nog att man kan begära mer av ett märke som är närmast synonymt med säkerhet.

Och till det hör, att verkstaden ska fråga kunden som har en äldre bil, om en uppdatering kan vara av intresse.
Men visst, om ÅF inte vill få in några extra kronor så är det deras beslut.

Och nej, 36513 finns inte till min modell enligt min PST. Låter skumt, men så är det.
av uniformerad
least skrev: tor 13 dec 2018, 16:40 Aha, så vi ägare av dessa bilar är utelämnade till att tråla på Volvos tillbehörswebb?
Nja, jag tycker nog att man kan begära mer av ett märke som är närmast synonymt med säkerhet.

Och till det hör, att verkstaden ska fråga kunden som har en äldre bil, om en uppdatering kan vara av intresse.
Men visst, om ÅF inte vill få in några extra kronor så är det deras beslut.

Och nej, 36513 finns inte till min modell enligt min PST. Låter skumt, men så är det.
Kan inte annat än att hålla med, det känns rätt fel att vi ska behöva leta upp sådant som vi borde erbjudas, till exempel i samband med service.
När det gäller din bil skulle det ju kunna ha med tillverkningsdatum att göra, kan ju vara så att det är standard efter ett visst tillverkningsdatum.
Man vill ju inte gärna prova om man har det. ;-)
av Xanthopteryx
Prova broms vid backning och sidorörelser kan man ju testa säkert.
Vigga någon polare, lägg i backen, börja backa lite lagom och låt personen springa precis bakom.
Stannar bilen?
Ja.
Du har funktionen.
Nej.
Du har inte funktionen.
:-p
av least
Okej, ska polaren rejsa rakt emot en själv för att testa detta "Oncoming Mitigation by Braking", låter som ett dyrt test....
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 37

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]