Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har efter service själv uppdaterat kartor (ok) samt enligt rekommendationer från Volvo att uppdatera röststyrningen som ständigt utvecklas. Infoskärmen bekräftar att röststyrning uppdaterats, men det var allt! Nu är den funktionen helt bortkopplad. Uppdatering 2018-12-07

På verkstaden kunde dom inte hjälpa mig, bara att jag skulle ominstallera telefon (Bluetooth), ingen skillnad. Därefter skulle jag ominstallera kartor?
Jag insåg därmed att dom inte kunde eller ville lösa problemet så nu söker jag efter någon som kan eller vet något i ämnet!
Vänta lite här nu, så röststyrningen (dvs trycka på knappen på ratten) är det som gäller? Den har ju i grunden noll att göra med din telefon. Be att få tala med verkstadschefen om de "vanliga arbetarna" inte är så intresserad av att hjälpa dig.
Har du Android Auto/Apple Carplay?
För att testa så att det inte är själva knappen det är fel på kan du försöka dig på röststyrning med långtryck för att prata med Google Assistant/Siri.

Jag hade själv problem med en styrenhet till navigationen, då funkade inte Volvos röststyrning heller, däremot Google Assistant.
Röststyrning fungerade innan uppgradering! Däremot så fungerade uppringningen ostabilt genom att tolkningen av vilken åtgärd som begärdes var osäker. Ibland helt ok, ibland gick det inte att koppla samtal. Jag misstänker att fläkt och/eller vindbrus försvårar tolkningen. Det är osannolikt att knappen går sönder exakt samtidigt som uppgraderingen. Har fått svar från Volvo att återigen lämna in bilen men att en felrapport skall göras för åtgärd. Avläsning av data från bilen indikerar inga fel!

Jag tittade nu på bilder på bagageutry[…]

Felkod B5

För mig låter det som att det är s[…]

Må så vara, men det är flera star[…]

Om vägavgifter hade lett till motsvarande s&a[…]