Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blev tyvärr inget köp på den FWD -16 som jag hade tänkt. Medan jag och försäljaren mailade om kontrakt och inbytesbil och sånt kom det in en annan kund och provkörde och köpte. Blev ganska sur över detta...

/TK421
William85 skrev:Tråkigt! Men det kommer fler. Tänk på att på FWD som då har VEA motorn är väl alla Euro6 ända från 2014 om jag inte minns fel
Andra gången detta hände på en vecka... :/ antingen har jag extrem otur eller är dessa bilar väldigt eftertraktade

Ja, kan ju även tänka att det kommer en massa leasingbilar in nästa år av 16-års classic modell. Det som jag har som grundkrav är

- D3/D4 FWD
- Automat
- 7" skärm med nav förberett
- Driver support pkt
- El-baklucka
- Helst tonade rutor bak
- Helst vit eller mörkgrå
- Inte sportpaket
- Inga skumma återförsäljare

I princip ingår allt ovan i Momentum + classic som tillsammans med vit färg verkar vara en vanlig kombination för 2016.

Finns tyvärr inte många om man söker på bytbil (jag antar i princip alla beg bilar finns här eller missar jag något?) i trakterna kring växjö (blekinge, skåne, kalmar, kronoberg, halland). Det spelar heller ingen roll om jag går upp i pris över 200".

Jaja, man ska inte ha för bråttom, men dessa bilar verkar gå åt som smör i småland, även nu under "lågsäsongen".

/TK421
Surt är det ändå. Före 2016 är det ”business edition” du ska hålla koll på, det är nästan samma sak som Classic utom elbakluckan, som på dessa ingår i lastpaketet. Lastpaket innehåller även tonade/laminerade rutor. :-)
Nu hade jag tur, ett företag bara 2 mil från där jag bor fick in en V70 MY16 Classic med D4 och Automat samt volvo on call och under 10000 mil på mätare för 189000 kr. Har tittat på bilen och är sugen på att slå till. Har dock några frågor som återförsäljaren inte kunde svara på (ej volvo-återförsäljare)

1) Hur mycket tar Volvo för att aktivera On Call? Är det bara cirkus 350 kr för två år man betalar eller tar de något för tiden de gör detta?

2) Jag har en knapp Nav, och trycker jag den får jag upp en sorts kartbild med en pil i mitten, men inga kartor laddas. Enligt ÅF har bilen inte sensus navigation.

3) BLIS finns ej trots driver support? Har läst att Volvo tog bort detta då det funkade dåligt (skuggor etc) och att de fick slut på hårdvara mot slutet. Är detta något jag kan pruta på?

4) Bilen är väldigt fin, men förarstolen är tyvärr ganska sliten med många "sprickor" och sånt som blir på läder om man sitter med byxor med många knappar. Gubben visste inte hur mycket av detta som deras egna rekondverkstad kunde åtgärda. Det drar ner intrycket av bilen, finns det något man kan göra själv, typ köpa någon läderkräm med färg? Borde gå att fixa till? Det stod en annan V70 med 19000 mil på mätaren och den stolen såg ut som nästan nyskick.

5) Hur är det med mittendisplayerna på MY16 classic? Den som satt i bilen såg större ut en den gamla 5" som satt i t.ex. MY13 som hade en ful ram runt sig men jag vet inte om den var lika stor som den de kallar 7". Hade inget måttband med mig och ÅF hade inga uppgifter på detta. Hur vet man? Jag tyckte skärmen hade ok storlek, men man vill ju alltid ha större hehe.

6) Vissa av dörrarnas handtag var ganska tröga att dra ut och lät ganska mycket typ klonk. Är detta bara en enkel sak att smörja upp med något fett? Kändes inte speciellt "premium". testade andra volvobilar i hallen och det var blandad kompott.

7) Provkörning:
a) Jag gjorde en provkörning och hittade två saker. Först, ett väsade ljud från luftutblåset till höger. Trodde först det var statiskt brus från högtalaren men den var avstängd, men väsandet försvann när jag drog ner fläkten. Alla utblås på max. ÅF skulle fixa detta han sa det kan vara ett löv som kommit in. Vad tror ni? Det lät inte normalt, typ som en radio som bara brusar när man inte har nån kanal inställd. Men det kom alltså från luftutblåset vid främre passagerarsidan längst till höger. Lyssnade på de andra luftublåsen och de var tysta, det var varmt i kupen och värmen hade uppnåtts så fläkten i sig gick på lågvarv.

b) Jag tycker att automataren väntar för länge med att växla ner, kom till en 60-sträcka och då släppte jag gasen och motorbromsade och när jag kom ner i 60 tryckte jag försiktigt på gasen och då skakade bilen nästan, ungefär som när man kör manuell låda och inte växlar ner. Det tog några sekunder, sen växlade den ner själv. Har detta att göra med att lådan är adaptiv och att förra ägaren har kört på ett visst sätt. Jag kör väldigt ECO medan det känns som att förre ägaren har kört ganska vilt. Kan man resetta detta?
Volvo V70 är ingen unik bil. Finns massor av dom. Vänta in nån annan bil. Växellådan lät skum. Dyrt fel. Hårda växlingar står det mycket om i detta forum. Verkar som många åker på byte. Fundera på det. Vet hur det kliar när man vill ha nytt. Men köp nån annan bil.
Det Du stör dig lite på nu kommer du att ångra senare och bli irriterad på. Tex handtag säte o display
7a) kan vara fläktmotorn. krånglight fel. Tror inte riktigt på lövgrejen
7b) automatlådor idag är programmerade i väldigt hög grad för snålhet. Det innebär att de kör på så låga varv som möjligt. Minns en Volvoingengjör som svarade på fråga runt att bilen åkte på för låga varv med "det är en komfortgrej. Det är inte för lågt varv för motorn egentligen". Kommer inte ihåg vilken bil som avsågs den gången dock men Volvo kör i princip samma lådor över hela linjen.
Tompan60 skrev:Volvo V70 är ingen unik bil. Finns massor av dom. Vänta in nån annan bil. Växellådan lät skum. Dyrt fel. Hårda växlingar står det mycket om i detta forum. Verkar som många åker på byte. Fundera på det. Vet hur det kliar när man vill ha nytt. Men köp nån annan bil.
Det Du stör dig lite på nu kommer du att ångra senare och bli irriterad på. Tex handtag säte o display
Bilen i övrigt växlade väldigt mjukt och fint, jag tyckte bara den kunde växla ner lite tidigare för att undvika alltför låga varv.

Ingen bil är perfekt, det har jag fått lära mig, antingen är den sliten inne eller ute, eller är lacken superfin, eller full av stenskott. Eller saknas X eller Y i utrustning.Likt våra partiledare får man nog lära sig att man itne kan få precis allt man vill ha :)
Lövet skrev:7a) kan vara fläktmotorn. krånglight fel. Tror inte riktigt på lövgrejen
7b) automatlådor idag är programmerade i väldigt hög grad för snålhet. Det innebär att de kör på så låga varv som möjligt. Minns en Volvoingengjör som svarade på fråga runt att bilen åkte på för låga varv med "det är en komfortgrej. Det är inte för lågt varv för motorn egentligen". Kommer inte ihåg vilken bil som avsågs den gången dock men Volvo kör i princip samma lådor över hela linjen.
Ja egentligen bryr jag mig inte m vad det var för fel, löv, fläktmotor eller spjällmotor. Jag köper bilen endast under förutsättning att detta är fixat, och det är ju lätt att kolla. Handlaren i sig säljer tusentals bilar varje år, så det är ingen liten skum småhandlare. Vi får se hur det blir...

Tack för bra info om lådan. Jag har läst här om vissa som köper bilar där lådorna växlar i deras tycke konstigt, men då har lådan "lärt" slig från tidigare förare som kanske körde på ett helt annat sätt.

/TK421
Bilarna har 5" eller 7" display, beroende på utrustning. Bilar med navigation och/eller multimedia har alltid 7".
Förmodligen har bilen internetkartor. Då har du en simpel navigator, men bara under förutsättning att bilen kommer åt internet.
Abonnemanget för Volvo on call är inte speciellt dyrt längre. Volvo har prisanpassat i förhållande till konkurrenterna, antar jag.
Handtagen behöver smörjas ibland.
Lycka till att pruta för att BLIS inte finns. Ingen vill betala extra för att det finns, så jag tvivlar på att de slår av för att det inte finns.
Man kan alltid piffa upp skinnsäten som är misskötta lite, men det finns ju gränser.
B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ska ju följa trycket i in[…]

Elpriset

2. Högkostnadsskydd på el. Man ska be[…]

De flesta kör omkring med en spricka i vindr[…]

Okej, det var bra att veta. Jag hade mätt ohm[…]