Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perkla
Om jag har förstått detta rätt nu.. i nyare bilar från typ årgång 2001 så är det knappsatsen som är själva huvudenheten eftersom det är där man stoppar in kortet, så då verkar det som jag behöver från en nyare: Knappsats (huvudenhet), Lur och antenn... saken är ju den att jag har ju allt redan förutom den nya knappsatsen, så då undrar man ju om luren passar som jag har passar till nyare enhet osv.. och hur det är med kontakter osv.. lär väl inte vara helt enkelt att få ihop kan jag tro ?
av Perkla
Kan man inte få en sån här anläggning att fungera stand alone ? den är alltså helt beroende av mjukvaran i bilen alltså ? Betyder det att man inte kan sätta i mjukvara för samma årgång som nyare telefonen kommer ifrån tex 2001 ?
av Perkla
Jag har idag varit till Volvo återförsäljare och pratar med mekaniker ang byta hårdvara och mjukvara, jag kan absolut byta hårdvara till en modernare men att få den att fungera är troligen omöjligt då dom bara kan sätta in samma mjukvara som bilen kom med från fabriken, och den passar inte med den nyare hårdvaran.. dessvärre..

Så som det ser ut är det kört för mig så vida jag inte byter till lika hårvara som jag har och ser till att få anläggningen att fungera och försöker få tag på ett SIM kort som är av äldre modell.. vilket även det borde vara mycket svårt eller omöjligt.

Känner mig nedstämd i och med detta då jag vill ha igång bilens telefon.. :(
av Gelis
Läs ut felkoder så du vet vad som är galet. Kan ju vara allt möjligt som är fel, besvärligt eller lätt fixat. Dock så kvarstår ju simkortet.
av Perkla
Jag har fått känningar på en huvudenhet som jag skulle kunna låna och testa.. men saken är väl den att mjukvaran måste anpassas efter en ny enhet så inte säker att den funkar vilket som... då är det ju bättre med en felsökning så man vet med säkerhet vad som är fel och vad som måste bytas.. ladda in mjukvaran på nytt kostar runt 7-800:- sa han på Volvo verkstan...

Han trodde att nån operatör borde ha simkort för äldre telefoner fortfarande.. han visste inte vilken men att det borde finnas..
av Perkla
Jag pratade igår med Volvo mekaniker igår, han tog sig en titt, ingen felsökning men allt sitter där det ska och alla kontakter sitter där dom ska precis som jag kollat redan innan, han har aldrig varit med om att knappsatsen gått sönder, men han har bytt flera huvudenheter sa han, även i dessa med första generationens telefon i, fick tipset om att chansa på att beställa en fungerande begagnad huvudenhet och testa med den, har jag tur kommer den fungera med min bil utan att ladda in ny mjukvara, men troligen kommer jag måsta gifta den med bilen genom att ladda in mjukvara. Ett bra tecken kan ju vara att när man bytt huvudenhet att det inte står Telefonfel i displayen i alla fall..

Han var nästan bombsäker på att huvudenheten är den felande komponenten... den begagnade jag fick tag på efter lite letande betalade jag endast 300:- för så därför chansade jag på det, känns inte som nån förmögenhet direkt.
av Perkla
Detta problemet är nu löst, jag fick tag på en ny huvudenhet och knappsats från Estland för en billig penning, jag bytte först huvudenheten och meddelandet: Telefonfel fanns kvar, då bytte jag knappsatsen och vips så funkar telefonen, jag skaffade ett Telia kontantkort som inte fungerar av okänd orsak, kanske på grund av ny modell av kort med 3 volts teknik. Jag skaffade ett Comviq kontantkort som fungerar klockrent, inga som helst problem med telefonen nu, allt fungerar perfekt.... i mitt fall var det nog knappsatsen som var felande men bytte båda för säkerhetsskull.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]