Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en Volvo V70 från 2015 som gått straxt över 10.000mil. Har på senaste tiden märkt ett vinande ljud från vänster framsida på bilen när jag kör i 70km och över. Under det är det tyst. Har inte ägt bilen sålänge men tyckte inte att jag hörde detta ljud när jag hade sommardäcken på. Men är det vägljud så tycker jag det är konstigt att det bara kommer från vänster fram. Hjullager är kanske en möjlig bov också men då har det ju hänt nyligen för annars borde jag hört det tydligare med sommardäcken då dom är tystare. Ljudet ändras inte heller när jag svänger. Det är inget högt ljud men jag hör tydlig skillnad när jag kommer under och över 70km

Någon som har några ideer?

Mvh D
Jag hade ett dåligt hjullager i våras, utan at begripa det. Jag märkte ett ljud, eller kanske snarare en vibration, utan att kunna lokalisera orsaken. Under en husvagnsresa till Norrland blev det så markant att jag förstod vad det var frågan om. Det höll hem, men så snart husvagnen blev avkopplad och jag körde i normal personbilsfart blev ljudet så intensivt att jag knappt ville köra bilen innan jag fick bytt lagret. Men så länge jag höll mig till någorlunda laglig husvagnsfart lät det "bara" som att något var tokigt, inte som att det skulle trilla i bitar tvärt.

Så visst kan hastigheten påverka rätt mycket hur ett dåligt hjullager låter.
Doraso skrev:@SebastianJ,

Tänkte också däcken först. Men är det inte konstigt att det bara är vänster fram då?
Är bara från ett hjul det låter på vår bil också med vinterdäcken, vet inte vad det kan bero på men inga andra fel på bilen i övrigt. Om man ORKAR så kan väl skifta höger och vänster hjul och se om problemet flyttar på sig men det har inte jag prioriterat.. kommer jag ihåg sätter jag de väl tvärtom nästa år :bored:

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]