Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
argasnickaren skrev:En liten chansning.
Är så gammal att jag var med när Saab 9000 Aero kom.
Då såldes kontrakt på nya bilar för upp till 100tusen extra.
Nya eftertraktade modeller står sig alltid bra första året.
Min låg ute på blocket veckan efter jag köpt den till högt pris, går det så går det.
Jag fick inte vad jag ville då utan körde första året som jag brukar.
Har man fått bra pris när man handlar så kan man köra billigt.
Titta på nya v60 och jämför med en ny passat till samma pris, vilken kommer att stå sig bäst om ett år.
Alla gör som dom vill men jag byter tätt både högt och lågt och just nu passar Saaben att köra bygggrejor i.
Är en vanlig arbetare med stort bil intresse som kan hålla bil till en hyfsad milkostnad och har jag kört det mesta.
Bilen innan var en ny Lexus och deras service var inte att leka med i positiv bemärkelse
Lite som när 850 släpptes och folk körde ett år med den och sålde den sedan med vinst.Kan man ju kalla lönande tider.
Användarvisningsbild
av Dex
least skrev: fre 07 dec 2018, 09:36 Så en D4 är kall på marknaden menar ni?
Kan bara svara för mig själv.
Om jag köper en ny begagnad bil.
Vilken väljer jag?
En som tar 1,2l/mil eller en som tar 0,7l/mil?
Valet blir enkelt för min del en D4 motor utan tvekan även att de subventionerat bensinen vs diesel 1kr/l just nu.
Skulle jag få den 80000kr billigare så hade det varit rena vinsten. :-)
För att man ska få ner förbrukningen på en motor som kräver 1,2l/mil så får man skittråkig körning och blir bromskloss på vägarna.
Nej köper man bil så ska motorn användas tycker jag. :-)
Användarvisningsbild
av grillchips
Sen handlar ju inte allt om förbrukningen, icke att förglömma.
av Nystrom7
0,6-0,8 låter som lite drömsiffror. Har mer samma erfarenhet som dex vad det gäller t5 förbrukningen. Men sen är inte förbrukningen allt, dock gillar jag diesel själv just för att dom går snålt och har mycket vridmoment. Iaf som vardagsbil.

Har du ingen voc logg när du kör den på 0,6? Det måste gå väldigt långsamt och gärna plan väg 😊
Användarvisningsbild
av grillchips
Min T5 ligger på 0.7 ungefär på motorväg vid långresor. Farthållare på 120-130, eco-mode. Två vuxna, två barn, barnvagn och annan packning. Jag är mycket nöjd med det.
Har screenshots på några turer, kan bifoga om en stund om nu bevis krävs. ;)
av least
0,7 på motorväg är inga problem med en ordinär familjebil, och V90/T5 är just det.
Det är acceleration som kostar energi, jämn fart är billigt.

Jämför med ett flygplan och i vilka faser av flygningen som dess förbrukning är som störst.

Billigast energiläge är dock att stå still...
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
av stevvee
grillchips skrev: mån 10 dec 2018, 08:47 Min T5 ligger på 0.7 ungefär på motorväg vid långresor. Farthållare på 120-130, eco-mode. Två vuxna, två barn, barnvagn och annan packning. Jag är mycket nöjd med det.
Har screenshots på några turer, kan bifoga om en stund om nu bevis krävs. ;)

Tror nog hastigheten här är hemligheten.
När jag tuffade i Danmark så låg jag runt 130 på comfort läge och kom ner närmare 0.5. så runt 110 är min törstigare iallafall (fast nu snackar jag D5 )
av least
Om man utgår från att 1 liter diesel innehåller ~ 10 kWh, så kräver alltså en bil på ca 2000 kg, 5 kw energi per timme vid en hastighet av 130 km/h.
Jag tror att en dieselmotor omvandlar förbränningen till ca 40% nytta, så en förbrukning på 5 l/100 km går inte att få mycket lägre med endast förbränningsmotorteknik.

Kort sagt 5l/100 km är närmast en ideal förbrukning för stora Volvo-bilar.
Användarvisningsbild
av grillchips
@least, absolut, jämn fart är definitivt nyckeln. Jag ligger gärna kvar i vänsterfil i den mån det går och tuffar på för att slippa jojo-effekten av konstanta omkörningar. Även det går förstås att planera bättre genom att vika ut för omkörning innan bilens adaptiva farthållare hinner reagera på framförvarande men äsch. :)
Alla kortsträckor med T5an är däremot ingen höjdare för förbrukningen, men jag tankar hellre ofta än att köra diesel.

Nåja, on topic. Angående dieselbilens värde i sammanhanget, jag vet flertalet personer som hoppade på "dieselhysterin" som verkligen slog för några år sen. Många av dessa är allt annat än imponerade av både drivlina eller förbrukning. "I bästa fall är det bra" är ungefär vad som sägs. Men några mirakelsiffror är det inte. Samma personer har också funderat på att köpa nytt på senare tid (vissa har redan) och överväger starkt bensinare denna gång. Nyfiken på hur det skulle se ut i en större mätning.
AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]

plastic restorer eller ommålning

som Kalle skrev, tvätta rent, och om du har t[…]

Motorhuvsjustering

Rostlagning av innerskärm med fäste till[…]

Däck dimensioner

Kanske vore bättre att återbörda l[…]