Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Man får ju kanske också räkna med skatt, service och reparationer, som är billigare med elbil. Men en E-tron är nog lite svår att hämta in mot en XC60 ännu. Mot en XC90 däremot blir det nog rätt enkelt.. Fast XC90 är väl lite större..
av Lövet
joel80 skrev:Man får ju kanske också räkna med skatt, service och reparationer, som är billigare med elbil. Men en E-tron är nog lite svår att hämta in mot en XC60 ännu. Mot en XC90 däremot blir det nog rätt enkelt.. Fast XC90 är väl lite större..
Min uträkning var absolut förenklad, dessutom är antalet bilar i 600-900tkr klassen som säljs till privatpersoner försumbart oavsett drivmedel i Sverige. Det är bara företag och där ligger elbilen bättre till. Jag vill påstå att vi är närmare än någonsin men än så länge är det bara under särskilda förutsättningar som totalkostnaden blir lägre med en elbil än en fossibil än så länge för privatpersoner.
Användarvisningsbild
av joel80
Javisst, och ett stort hinder och det som kanske gör det svårt att jämföra ibland är ju att utbudet av elbilar inte motsvarar nuvarande utbud av bensin/dieselbilar.

Men det är fler därute idag än för bara ett år sen. Framförallt fler med skaplig räckvidd och ett pris som inte är i Tesla-klass.
Vi ger det nått år till... :)
av Leopold
joel80 skrev: lör 08 dec 2018, 15:38 Men det är fler därute idag än för bara ett år sen. Framförallt fler med skaplig räckvidd och ett pris som inte är i Tesla-klass.
Vi ger det nått år till... :)
Vilka är "vi"?

Jag är definitivt inte beredd att ge okunniga politiker mer handlingsutrymme för att "frikostigt" dela ut saftiga skattebetalade bonusar till alternativ som inte finns idag för de flesta av nämnda skattebetalare.

Att elbilsalternativen kanske/förhoppningsvis/troligen är mycket bättre i en nära framtid... tja dröm vidare men det är dagens realitet *vi* sitter i.
Användarvisningsbild
av joel80
Bonus-malus är självförsörjande. Tas inget av dina skatter. De som fortfarande envisas med att köpa törstiga bensin och dieselbilar betalar för det hela.

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: sön 09 dec 2018, 23:58 Bonus-malus är självförsörjande. Tas inget av dina skatter. De som fortfarande envisas med att köpa törstiga bensin och dieselbilar betalar för det hela.
Som sagt. Vi tar redan in 100 miljarder per år i olika direkt eller indirekta miljöskatter och avgifter.

Att då säga att vi måste höja skatten på malus-bilar för att finansiera bonus-bilar är rätt bara ett trick för att motivera ytterligare skattehöjningar. Allt går bara ut på att kunna ta ut så mycket skatt det går i alla lägen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
När ni pratar om elbilar... när tror ni det kommer en bil som kan mäta sig med min XC70 som är den mest allsidiga bil jag ägt under hela mitt bilägarliv.

-Man åker helt ok med 5 pers med massor med packning.
-Fäller man sätet får man in en tvättmaskin
-AWD och 21 cm markfrigång tar mig hem trots igensnöade backar så jag kan plocka fram traktorn och ut och ploga vägarna.
-Drar utan problem mina 2-tons släp utan ansträngning.
-Hänger med i stan med 230 hk/470 Nm utan problem.
-Inga problem att ligga 200 km/h på autobahn.
-680 mil semesterresa runt Europa landade på 0.63 summerat vid pump.
-Inga problem att sträckköra utan stopp ned till Österrike och man är utvilad vid ankomst.

Och framförallt

-Köptes ny för 7.5 basbelopp + 1 basbelopp utrustning = 378.000 (2013) inkl drag, hellläer, s.o.v däck och den utrustning jag ville ha.

När kommer en elbil för samma peng som fixar detta, om 1 år, om 5 år om 10 år? Visst finns e-Tron och model-X men de har ju fantasiprislappar på en helt annan planet. Dagens elbilsutbud är antingen Sience Fiction bilar med oändlig prislapp, eller så skruttbilar som inte duger något till vilket tvingar en till att ha flera bilar, tex för att kunna dra släp, lasta eller köra lite längre..

Om det fanns en elbil som grejjade vad min XC70 fixar för 8,5 basbelopp = 386.000 (2018) skulle jag handla direkt..... ingen tvekan alls.

Med de mil jag kör så skulle jag spara runt 10.000 kr per år att gå från Diesel->El så det är inga stora summor i kalkylen då jag inte kör så långt per år.

Så vad tror ni 1, 5 eller 10 år ? När finns det att köpa.
Senast redigerad av 3 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
joel80 skrev: sön 09 dec 2018, 23:58 Bonus-malus är självförsörjande. Tas inget av dina skatter. De som fortfarande envisas med att köpa törstiga bensin och dieselbilar betalar för det hela.
Envisas? Du skrev ju själv att det inte finns några alternativ?
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20

Om man räknar ägandekostnad under en 3-5årsperiod tror jag vi har nått sånt om 2-3 år. Om vi bara räknar köpepris tror jag du får vänta ett par år till.. Till runt 2023-2025.

Jag är också ute efter nått liknande.. Fast nöjer mig vid V60-storlek. Men från nästa vecka kör jag elbil som förstabil och har vår V60 T4F kvar som andrabil när man behöver dra släp eller husvagn... Eller skjutsa tvättmaskiner...

Användarvisningsbild
av joel80
AndreasThn skrev:
Envisas? Du skrev ju själv att det inte finns några alternativ?
Det finns hybrider som är okej i pris.. Där är utbudet redan stort.. Dock är Volvo lite väl dyra med sina T8. :( Men det finns många andra märken där extrakostnader för elmotor hämtas hem skapligt snabbt med billigare skatt och billigare mil.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]