Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vi köpte en Volvo V70 -08 2,5T i Somras och det mesta har fungerat bra!

Igår så spolade vi av bilen på en högtrycks anläggning(för bil) senare under dagen började backsensor strula. Så fort man lade i backen så började det tjuta även om det inte fanns något. Har putsat av de 4 sensorerna där bak men det hjälpte inte. Senare på kvällen fungerade det åter igen som det skulle.

Misstänker att vatten taget sig in vid tvätten och att det fryst och skapat ett problem.

Är det på väg att ge upp? Ska jag göra mig redo för att byta någon sensor? Hur reder jag ut vilken sensor det är som strular?
av Tompan60
Har haft samma efter tvätt. Man får inte gå nära med högtryck. Det kommer att funka när sensorn torkar. I varmgarage ett dygn. Som det är nu ute så tar det några veckor om bilen står ute..

Men håll ut så löser det sig av sig själv...
av UnleashFusion
Håller med tompan. Jag har också detta problem, det har med fukt och dyker upp ofta när det är kallavädrar, såsom vintertider.. på sommaren fungerar dom felfritt efter högtryckstvätt/nära eller ej nära en sensor.

Min bil står också ute med en elstolpe - tjutande varade i ca 2 dagar och sen försvann det tills den dagen jag tvättar bilen igen och det kan uppstå.

Kommer inte hjälpa att byta sensor, felet kommer komma tillbaka förr eller senare
av Tompan60
Enklast att inte göra för nära med högtryck. Då funkar det...

Som bonus är det mindre risk att blåsa sönder klarlacken. Har jobbat med bilvård och sett mycket med såna skador... :-/
av Tompan60
Javisst..
Testa du med att köra en proffshögtryck.. gärna med roterande munstycke på 1 cm avstånd så får du se..

Otroligt nog så gör folk detta.. Galet.
av snowman
Min flickvän tvättade bilen i en tvätthall, d.v.s en sådan där man använder högtryck. Vi har tvättat den många gånger tidigare på detta ställe utan problem. Men jag köper absolut att fukt kan ta sig in och störa ut sensorerna och att de kan behöva bytas då och då.

Just nu verkar de ha torkat upp och fungerar som de ska igen. Får tänka på att inte spola allt för nära med högtryckstvätten nästa gång och se om det håller problemet borta.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av TommyP86
Sensorerna ska klara högtryck. Anledningen till att de ofta inte gör det är att tätningen bak på givaren spricker och släpper in vatten. Ni som har problem med givarna efter biltvätt har trasiga givare.
Det är väldigt vanligt.
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning