Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
Matsand skrev: tis 04 dec 2018, 23:15 Har spolat från motorutrymmet, och det är inte stopp, men det är ju samtidigt svårt att bedöma om det är ett bra flöde eller om det är för klent, har ju inget att jämföra med, det som kom tillbaka ut när jag spolade hade inte tryck nog att göra en stråle som nådde fram till motorn om man skall beskriva det på något sätt, då spolade jag med slang från vattenkranen, och vi har väl ett hyggligt normalt tryck och flöde i kranarna. Skall försöka få tid att spola det hela igen och filma det hela, så kanske nån som har lite bättre koll på det hela kan bedöma.
Har du spolat åt båda hållen? Prova med det då det ibland sätter sig massa skit i inloppet som inte går att få ur förens man kör den i baken :-D :-D :-D
av Matsand
Tror jag gjorde det, men är inte säker, hade ju båda slangarna borta, men minnet är ju lite som det är... skall testa när jag får en ledig stund.
av Knatch
Matsand skrev: fre 07 dec 2018, 17:02 Tror jag gjorde det, men är inte säker, hade ju båda slangarna borta, men minnet är ju lite som det är... skall testa när jag får en ledig stund.
Nu är det här tillvägagångsättet inget jag står för eller har några belägg för om det är skadligt eller inte men det funkade för mina bilar.
Köp fälgrengöring innhållandes
Oxal - fosforsyra
Kör en slang i inloppet på torpedväggen och blås så att vattnet rinner ut. Sen kör du ner en liten pump (häverts) som man köper på biltema för 30kr ca. Pumpa in fälgrengöringen i inloppet tils det rinner ut ( då är värmepaketet fullt ). Låt det stå i nån timme och sen spolar du med trädgårdsslangen igen. Du kan också blåsa ur vattmet i värmepaketet och sen fyulla upp den igen med en tratt, går lika bra. Medlet i fälgrengöringen löser upp det mesta och förstör inte aluminiumet.
av Knatch
Matsand skrev: fre 07 dec 2018, 23:35 Kan vara värt ett test, skall kolla vad för typ av fälgrengöring jag har tillgänglig
Var försiktig bara. Den enda fälgrengöringen jag har provat och blivit rekommenderad av en kille som kan det med kemikalier och metaller är den jag nämnde.
av Matsand
Har spolat idag igen, åt båda hållen, spelade in en liten videosnutt med hur det ser ut, normalt vattentryck och flöde i vattenslangen, läcker lite mellan slangen och röret den sitter på, men det som kommer tillbaka ut har i alla fall tryck så det når fram till motorn, men som sagt, har ingen koll på hur det skall se ut när det är "normalt", känns dock som att det är en begränsning av flödet mot om man håller slangen så den får spola rätt ut i luften.
Provade att trycka i en kabelsnutt i rören, men det fastnar inget på denna, och den var lätt att trycka in i alla fall 25 cm, misstänker att den kom förbi första 90 graders böjen på rören, men sen gick det för tungt att komma förbi nästa böj där det går in i elementet.

Provade att ställa klimatanläggningen i helt autoläge idag, -9 grader ute, motorn genomvarm, då blåser det ungefär 20 gradig luft när klimatanläggningen försöker värma bilen till 24 grader, ställer jag ner fläkten till 3 tända indikeringslampor så blåser det betydligt varmare, dock inte som i V70:n jag hade tidigare, där blåste det "Varmt", alltså så att man nästan inte ville ha handen vid luftutsläppet.

Länk till videosnutten: https://www.dropbox.com/s/wzuqhlm8mgn70 ... 9.mp4?dl=0
av volvofantast
Har samma problem,blåser kallare när man har fläkten på högre hastighet, sätter man de på lägre hastighet så blåser det lite varmare men inte så varmt som det gjort borde
av Knatch
Att det blir kallare när man höjjer fläkthastigheten betyder att värmepaketet inte hinner med att värma luften som trycka igenom elementet om man ska förenkla det. Varför elementet inte blir tillräckligt varmt brukar bara betyda att vattenflödet är dåligt. Enligt din beskrivning så har du bra flöde i kanalerna när du spolar men enligt min erfarenhet så ska ett helt rent element trycka ut vattnet i dubbel hastighet mot när du håller slangen i luften.
Jag tror på att ditt värmepaket "element" behöver bytas ut.
av Matsand
Jo, har tänkt den tanken själv också, något måste ju bromsa flödet så att mängden varm vätska inte räcker för att hålla uppe temperaturen.

Det tråkiga är väl att byta elementet, en jäkla massa skruva är det, och inga genvägar finns det heller....

Någon som har nån koll på vad Volvo vill ha för ett sånt jobb?

Har funderat på att först göra en "rengöring" av det hela, fungerar det så är det ju ok, gör det inte det så är det ju bara lite arbetstid man lagt ner på det, får se vilken ork och lust jag drabbas av över helgerna här......

God Jul på er alla !
av Zuckuss
Jag har fått mitt värmepaket bytt på Rejmes 2 ggr.

XC70 D5 från 2007

Första gången 2016 vid 22k mil värmeväxlare @ 5925:-
Bytet gick på 2723:-
Värmeväxlaren (VO 9171503) @ 3087:-
O-Ring (VO 8693268) @ 59:-
Clips (VO 30767252 @ 54:-

Andra gången nått drygt år senare då värmeväxlaren hade kläggat igen - det blev ett garantiärende.

Tydligen var det inte helt ovanligt att dessa sattes igen över tid, ovanligt var att min nybytta växlare slammade igen så fort. Rejmes meken trodde det kunde ha berott på glykolen som fanns i systemet - den verkade vara fel sort vilket ändå var Rejmes ansvar...

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]