Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag har haft både elvärme och bränslevärmare på en 245 -92. Båda monterade av Volvo.

Men jag tror att det ligger till så här: Förr, 20 - 30 år sedan kunde man värma upp motorn så mycket det bara gick. Ju mer, dess bättre. Om man kollar på elvärmarna så är det en tendens att man är återhållsam med effekten på dom numera. Jag har t.ex en fabriksmonterad värmare i min V70 2.0F -08. Den värmaren är på 418 Watt. Tidigare var 500 Watt ett minimum på motorvärmare. Jag gjorde ett experiment med min värmare för några vintrar sedan. Jag kopplade in den en kall dag, det var om jag minns rätt -16 - -17°C. Jag lät kabeln sitta i mer än ett dygn. Nästa dag hade det blivit betydligt mildare, ett par minusgrader bara. Men jag mätte på motorblocket med en IR-termometer. Det var +30°C.
Sedan kommer mina två hypoteser från min sida. Man vill inte värma motorn för mycket för att när man startar ställer ju styrdatorn in sig på dessa 30°. Om man skulle ha en "högeffektvärmare" som värmer kanske till 70 - 80°C och styrdatorn har ställt in sig på detta. Det går ju sekundsnabbt när man har satt i nyckeldosan. Sedan kör man något hundratal meter och det kommer helt plötsligt iskallt kylarvatten (om det är iskallt ute?) Då tror jag styrdatorn blir minst sagt förvirrad och inställningarna svarar inte alls mot verkligheten.
Detta var den ena hypotesen. Här kommer den andra:
Äldre motorer som t.ex B20 och B230 har rejält rymliga kylkanaler. Man kan stoppa i två fingrar i en sådan kylkanal och t.o.m. peta lite med fingrarna i kylkanalen. Dagens motorer är så kompakt byggda för att spara in på utrymme och vikt så att man med nöd och näppe kan stoppa i en penna i en kylkanal. (Jag menar inte att man skall göra det men ger ett ungefärligt mått på en kylkanal) Om man nu sätter i en elektrisk motorvärmare i motorblocket (om det går) så är självcirkulationen i dom trånga kanalerna inte vad dom var på den gamla tiden. Och en motorvärmare utan självcirkulation blir inte gammal. Vätskan hinner börja koka och ångbubblor kyler inte värmarspiralen. Den brinner av ganska omgående. Därför är man återhållsam med effekterna numera. Jag vet, det finns slangmonterade elvärmare med inbyggd cirkulationspump. Men Volvo vill säkert gardera sig "med både hängslen och livrem". Därför säger Volvo att det inte går, tror jag?
Om man enbart har en bränsledriven värmare så är ju den på 4 - 5 kW (?). En sådan värmer ju lätt upp hela motorblocket och en hel del till så den "lurar" inte styrdatorn på samma sätt som en elvärmare skulle göra. Där är motorblocket verkligen "stekhett" och en sänkning av temperaturen skulle styrdatorn lätt parera.
Men vill man trotsa Volvo så montera en slangvärmare. Den sätter man ju där det finns plats som inte inverkar på något annat. Och vill man så väljer man en med inbyggd cirkulationspump. Då har man nog närmat sig det ultimata. Har man redan en slangvärmare utan pump, så kan man köpa den pumpen som är original till Volvo Flygmotor 091B bränslevärmare. Den är också slangmonterad så den kan sitta nästan var som helst. Men köp den inte på Volvo! I fritidsbåthandeln kan man köpa den för ungefär 2/3 av Volvos pris. Det är samma pump, exakt. Alltså ungefär under 2500 kr. mot Volvos över 3000 kr. (OBS! Ungefärliga siffror. Men kolla upp om ni är intresserade)
av PNTJonte
Tack för otroligt utförligt svar!! Intressant att höra uppfattningar kring Volvos svar till mig. Tänkte skicka in frågan till tidningen ViBilägare då de brukar kontakta tillverkarna för vidare svar som de själva inte känner till.

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]