Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av overhard
Fronten på min bil ser bedrövlig ut. Om man vill laga den på så snyggt budgetvis som möjligt, är det då möjligt att rolla på ett antal lager och sedan putsa med 2000 vattenslip och sedan polera eller blir det skitfult?

Jag läste att det var någon som sa att det var så likt man kunde komma lackeringsresultat, att det var att föredra framför t ex sprayflaskor.

Och bättringsstift lär ju bli lite jobbigt med tanke på att hela stötfångaren måste lackas...

Hur hade ni gjort om ni inte hade råd att få den omlackad och inte själv har kunskapen?

Bild:

Bild
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Bra fråga...jag undrar också hur man tex fixar till lampglasen som blivit blästrade? Kostar ju typ 5.000 kr styck att köpa nya.

Vet att man kan fixa stenskott på fönsterrutor och att man kan ta bort repor på glas och mobiler med någon smörja och sen slipa lätt.

Kanske fungerar på samma vis med lyktglasen på bilen? Någon som vet något proffs som ordnar detta, eller kan man göra det själv?

Tips annars från mig om man har en ny bil är att man sätter 3M-plast över alla glas och lyktor. Det skyddar mot stenskott och behåller glasen som nya. Går lätt att pilla bort och byta ut när det blivit slitet efter något år eller mer.
Användarvisningsbild
av Loner
Med sådär pass mycket stenskott så är det nog lika bra att lacka om hela "skiten".

/L
Användarvisningsbild
av Mr 76
Röstar också på att lacka om allt!!!

Hur har du lyckats med att få så mycket stenskott? Har nog aldrig sett en bil med så mycket stenskott...... :(

Testa annars att åka till någon fordonsgymnasieskola som sysslar med billackering. De brukar göra arbetet gratis och du betalar bara för själva färgen. Kanske inte blir 100%, men näst intill.

// Mr 76
av overhard
Den var så när jag köpte den. Vet inte vad de har gjort med bilen. Fult iaf.
Användarvisningsbild
av G-kraft
jädran, måste ha varit mycket motorvägs körning , och kört nära framför bilar och lastbilar...sedan så svart färg är känslig för stenskott, syns direkt...lackera om tycker jag.....tror inte det finns bättre lösning om du inte kan få köpa en beg front, med samma färgkod för en billig peng...
av Qualia
Tror nog att den har kört mkt motorvägar på vintrar..
Hur ser motorhuvud ut??

Har en Solid Svart S60 med.. Dock får jag inte så mkt stenskott på fronten.. mest på själva motorhuvud med massa med vita fulla prickar.. Det får man ju när man kölr mk motorväg..
av Lindfalas
Är nog bara omlackning som kan bota detta.
För mycket att laga.
Rolla skulle jag INTE göra. Kan inte ersätta spray färg.
Mest för du kommer att få bra mycket mera färg än du behöver.. dessutom blir det massa slip jobb för att ens få det "hyfsat" bra.

Mitt råd är om du kan slipa själv är att göra det och sen köpa riktig 2k förg på burk.
Eller att du låter någon som kan lacka göra det.
Yrkesskolan är givetvis ett bra tips också.

GReetz

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]