Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxxo
Hej!
Jag åkte me bilen idag på flera korta sträckor. Efter jag hade vart inne i affären och handlat så så när jag veider på tändningen så får jag upp ett felmeddelade, motorservice erfodras plus att motor lampan lyser.
Texten finns kvar hela dan plus motorlampan som lyser.
Sen åker jag till en vän var det tänkt som kan lite om bilar och dit var det ca 80-90 km.
När jag väl är framme ska jag bara in i macken o handla kaffe och när jag startar bilen är felmeddelandet borta och motorlampan släkt.
Kan det vara så att alla korta sträckor innan inte fick katalysatorn riktigt varm och att värdena blir dåliga?
Den långa sträckan på ca 80 km gjorde tydligen nytta
Mvh
av Knatch
Vad är de för bil? Jag fick upp en gul motorlampa (mindre allvarlig) när mitt bränslefilter var igensatt.
V70 d5 -04
Läste ut felkoder och den tjata om bränsletrycket. Har du möjlighet att läsa ut felkoder?
av MickeM
+1 på föregående.
Felkoderna ligger också kvar i minnet även om meddelandet och lampan slocknar!
Och vad det för sig om för bil och motoralternativ är viktig info för bra gissningar.
av GAM
Hellre då att Lamdasonden inte hinner bli varm och sotar igen istf. katalysatorn men kör en felkodsökning , kostar inte mycket mot vad man får lägga ned i tid annars.
av MickeM
Nja, katalysatorn sotar inte igen vid idel kortkörning, utan den får för mycket oförbränd bensin i sig. Då blir utsläppen därefter och analyssonden klagar. När man sen kör katen genomvarm, förbräns det överflödiga och den funkar igen.
Men detta körbeteende är verkligen skadligt för katen, då den kan bli för varm och smälta samman.
Det kan bli så den renar för dåligt eller blir tät och bilen nära okörbar.
Katbyte i båda fallen.

Har TS en turbo, kan vevhusventilationen skapa samma symptom Ang motorlampan. Bra att se över den emellanåt hursom på turbomodeller.

Men felkoder innan man byter nån detalj eller lägger mycket tid på felsökning.
av Alexxxo
Hej !
Nu har jag fått bilen avläst på en verkstad
Det är luftmassemätaren.
Såg på biltema att dem säljer till min bil har samma bosch nr.
Bilen är en 2.5t årsm -05
av Alexxxo
Detta fick jag
Bilagor
5B003559-0EDD-4E07-B4CC-B5CE90437069.jpeg
5B003559-0EDD-4E07-B4CC-B5CE90437069.jpeg (394.27 KiB) Visad 1402 gånger
av Knatch
Har du provat att göra rent den med elektronikspray?
Den är ju dyr så om jag var du så hade jag köpt en burk elektronikrengöring, plockat loss luftmassemätaren och sprayat in i "tråden" både från fram och baksidan. Säger inte att det kommer funka men det har gjort det några gånger för mig. Minns en gång jag fick in en bil med öppet "sportluftfilter" som man ska spraya med filterolja. Den oljan hade satt sig på den tunna tråden på mätaren och fått den att balla ur. Efter en sprayburk och lite svordommar så funkade den igen.
I En luftmassemätare sitter en metalltråd som blir varm, och det är genom den som densiteten på luften mäts. Prova det
av Alexxxo
Tack för tipset. Ska ta o göra rent den imorgon
Funkar inte det så får det bli en ny llm
En fråga, måste man ”ställa” in den efter bytet? Eller ska den funka direkt när man bytt ut den?
Läste på nåt forum där någon skrev att den inte kommer att gå bra innan man ställt inden. Va något om att ta bort minus kabeln efter bytet
av MickeM
LMM-Fel, är ovanligt.
Nästan enkom med öppna luftfilter.

Jag skulle också testa rengöring först.

Nej, dom behöver inte ställas in.

Lyfta klamman får bilen att glömma felkoder och gå ur ev nödlägen.
Men det är inte nödvändigt. Den går ur ev nödläge själv, om felet är borta.

I nödläge går den dåligt.
Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]