Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Memor
Hej!

Har fått följande felkoder från verkstaden som tror att det är gasspjället(V70 -01, 2,4T Automat)
6806 Laddningstrycksventil(Intermittent)
91F0 Gasspjällstyrenhet, felaktig funktion(Intermittent)
91A7 Gasspjällsenhet, felaktig funktion(Intermittent)

Bilen kan hackar ibland till i motorvägsfart(som om tändningen dör) och helt slumpvis kan bilen ibland tappa kraft efter t.ex rödljus.

Pratade med ATECH(Mycket trevlig och hjälpsam) och han var inte hundra på att det var spjället då felet var intermittent. Tipsade om matning/säkring till gasspjället - kan ärga/dålig kontakt alternativt felfunktion på kontakt i bromspedalen.

- Några kloka tankar/synpunkter/förslag?

/Memor
av halvgute57
Sitter en kontakt under kylfläkten som går till ETM/gasspjället,kolla på den och gör rent,men jag har aldrig varit med om taskig kontakt/oxid där..
Åk till volvo och kolla om det finns en uppgradering av ETM,om det finns kan det göra underverk! (Billigast också..)
av Memor
Bytt givaren i gasspjället till en kontaktlös/induktiv. Köptes på eBay, finns även att köpa direkt i England. Verkar funka nu och bilen är mer exakt på gasen samt växlar bättre som bonus.
av Memor
Hej Hymac123! Nope - luftmassemätaren sitter ofta vid luftburken och kanske kan ge liknande symtom. Gasspjället sitter på insuget. Kolla felkoderna innan. Mina felkoder ovan indikerade gasspjället. Enda bryderiet var att de var intermettenta(tillfälliga), men det stämde väldigt väl med hur bilen betedde sig.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]