Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Tompan60
jag kör dom du ungefär. Men 1500 mil/år. Mera långsvängar under semestern. Funkar bra för mig. Men jag har en 2,4D som har "evighetspartickel filter" Så lite skiljer det mellan min och det du är på jakt efter.

Men jag är nöjd.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:Ok, Om 0-100 är topp-prioriterat för dig så tycker du nog att din elbil är överlägsen en snåldiesel. Jag hade fått för mig att du arbetspendlade Gävle - Stockholm, och dessutom hade en husvagn och var en stor miljövän, inte att du var någon rödljusraceare.

Jag har inte dragit någon fullgasrepa 0-100 på flera månader så för mig är accet i en diesel fullt tillräckligt
Oj! Nu börjar du tolka vad man säger precis som du själv vill igen. Försök igen utan att förvränga det jag säger är du snäll.

Eftersom vi har tillgång till två bilar så funkar det utmärkt att en blir elbil, trots att den inte har dragkrok. Vår V60 T4F funkar bra att köra husvagn med.
0-100 är inte jätteviktigt nej, men toppfast på 200+ är det verkligen inte heller. Att det däremot är riktigt roligt med 0-100 i elbil skadar ju i och för sig inte.

Arbetspendlingen mellan Gävle-Stockholm kommer bli mycket billigare och kommer funka fint med en Leaf.
Idag betalar jag runt 5000kr/månaden i leasing samt ca 2500kr/mån för soppa och ytterligare lite för serviceavtal och försäkring.

Nu blir det istället 2995kr/mån för leasing samt max 250kr mån för el och 200kr/mån för försäkring.
Med dom ca 1000 övermil jag räknar med får vi lägga till 1000kr/mån. Men det blir ändå flera tusenlappar i månaden. Dock utan dragkrok och lite mindre bagageutrymme.. Men en 3 år nyare bil.
Det finns olika aspekter på bensin/diesel alternativen. För egen del har jag tyckt att bensinare är alltför tunna på låga varv för att vara uthärdliga. Jag står helt enkelt inte ut med motorer som antingen är starka men väldigt törstiga eller små och surriga. Av rena komfortskäl vill jag helt enkelt ha en liten snål bil som kan ligga på högsta växel och under 2000rpm på lätt kuperad motorväg utan en suck, trots låg maxeffekt. Jag avslöjar säkert min okunskap nu, men hur ser det ut med bottenvridet på vanliga besinare nu för tiden? Har små bensinare alltjämt sugmotorer och oanvändbar effekt- och momentpuckel vid 6000?
av Lövet
StringerBell skrev:Det finns olika aspekter på bensin/diesel alternativen. För egen del har jag tyckt att bensinare är alltför tunna på låga varv för att vara uthärdliga. Jag står helt enkelt inte ut med motorer som antingen är starka men väldigt törstiga eller små och surriga. Av rena komfortskäl vill jag helt enkelt ha en liten snål bil som kan ligga på högsta växel och under 2000rpm på lätt kuperad motorväg utan en suck, trots låg maxeffekt. Jag avslöjar säkert min okunskap nu, men hur ser det ut med bottenvridet på vanliga besinare nu för tiden? Har små bensinare alltjämt sugmotorer och oanvändbar effekt- och momentpuckel vid 6000?
Nästan alla bensinare har turbo numera så problemet är ganska avlägset. Även min sambos A1 med 1.2 liters motor känns inte "slö" vid normal körning och har inga problem att hålla konstant fart på högsta växeln på motorväg oavsett kupering.
Ollehoff skrev: mån 03 dec 2018, 21:17
AndreasThn skrev: mån 03 dec 2018, 08:49 Vad har du för budget/krav/önskemål?
budgeten ligger väl 180k...helst en volvo som håller och inte går sönder ^^

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=3

hittade denna med enligt kvd är den värd 105-114k?
för en årsmodell 11 låter priset som kvd värderat ett ungefär, hade absolut inte betalat 149tkr.. när personen som säljer den nu köpte bilen förra året för 150tkr..
*såg nu också att en annan person i forumet gjorde en tråd och frågade om priset angående denna bil.. så ni båda sitter och kollar på samma bil*
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]