Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter att ha kört ett tag med kamerabaserade blis så kan jag hålla med om att den inte fungerar lika bra som radarbaserade blis.

När det är mörkt så kan bilen endast identifiera andra fordon genom att leta efter strålkastare vilket betyder att bilen har en ganska liten yta då den faktiskt "ser" andra fordon.

Den brukar inte missa andra fordon, men så fort som solen står lite lågt bakom den egna bilen eller man i samband med kurvor har fordon som dyker upp och försvinner i kameran så falskvarnar den ganska ofta.

Med det sagt så känner jag inte att man med kamerabaserade blis kan sluta att titta över axeln för att kontrollera döda vinkeln själv, så det är absolut inte ett nödvändigt utrustningsval på samma sätt som adaptiv farthållare är.
Det absolut lättaste sättet att se om bilen har Driver supportpaket är att kolla om radartäckplattan finns i grillen.
Jo, BLIS kan man leva utan, liksom trötthetsvaringen (kaffekoppen). Största finessen med BLIS tycker jag att jag har i tät stadstrafik, där det även kan smyga upp bilar vid högersidan. Jag har hittills aldrig upplevt att jag har haft en bil vid sidan som BLIS inte indikerat. Däremot hittar den ibland vattendroppar på linsen eller nåt annat, som är svårare att förklara. Roligast blir det om jag drar ett kapellsläp efter bilen, när solen står lågt. När man kör i skugga händer inget, för vägen ser likadan ut överallt. Men när man då kommer ut i solen, från sidan, blir det en skugga av kapellet bakom bilen. Då blir BLIS bokstavligt talat rädd för sin egen skugga, och tror att det där är något lömskt som kommer smygande.
Jag håller med om att kamera-BLIS har begränsningar och har faktiskt tänkt återkomma med en fråga om möjligheterna att slå av den via dummyknapp när ordinarie knappplats är tagen, för de tillfällen då den får spel.

Dock så är kamera-BLIS fortfarande väldigt användbar de allra flesta resor jag gör, framförallt i tät Stockholmstrafik och motorvägskörning generellt. Upplever även att den funkar bra i mörker men häftigt regn är stora fienden. Åka längs en allé med lågt liggande sol brukar också trigga den.
På min bil finns det BLIS-knapp. Men det gör de inte på kära damens, som har två andra funktioner bland de tre knapparna längst ner. Såvitt jag har begripit är knapparna kodade, så det är själva knappen som avgör vad den gör för nytta. Om det stämmer så kan man inte göra något med en dummyknapp, för den har per definition ingen funktion.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
apersson850 skrev: tis 04 dec 2018, 09:54 På min bil finns det BLIS-knapp. Men det gör de inte på köra damens, som har två andra funktioner bland de tre knapparna längst ner. Såvitt jag har begripit är knapparna kodade, så det är själva knappen som avgör vad den gör för nytta. Om det stämmer så kan man inte göra något med en dummyknapp, för den har per definition ingen funktion.
Ok. Jag hörde med en PST i förbifarten när jag var på Bilia senast och han sa att det inte var möjligt men tänkte köra frågan ett varv här också. Ang. knapparna så har jag ur minnet: s/s, rattvärme och lane departure-varning därnere.
Ja, på hennes sitter det rattvärme, autostopp och vingelvarning, från vänster till höger. Men på min äldre bil, som varken har rattvärme eller autostopp (det var inte infört då), har jag istället vingelvarning, avståndsvarning och BLIS på de tre knapparna.
Snabbvalsmenyerna under MY CAR är istället mer innehållsrika i hennes bil, eftersom de funktionerna som har egen knapp i min bil finns i den menyn i hennes.

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]