Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvordesign89
epostaren skrev:Så då var det dags för första felet med nya T5:an. Parkeringsbroms Ej helt släppt. Tur man var hemma och inte behöver bilen just nu. Väntar tills efter helgen med att kontakta någon som får fixa det.
Tips, vet att en annan här på forumet hade just det problemet och det visade att ett litet gruskorn hade lagt sig mellan panelen och parkeringsbromsknappen vilket gjorde att den låste parkeringsbromsen hela tiden. Oddsen kanske är små att det just är det men kan vara värt att kolla!
av joysam
Lockis skrev:
Nya V60 med 16"?
Jajamän.

Fungerar utmärkt.

En anledning till att de inte säljs med 16” tror jag är att det hade krävt ännu en certifiering enligt WLTP-körcykeln.

Och det kan vara samma anledning till att T5 inte säljs med 17”.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av epostaren
"Så då var det dags för första felet med nya T5:an. Parkeringsbroms Ej helt släppt. Tur man var hemma och inte behöver bilen just nu. Väntar tills efter helgen med att kontakta någon som får fixa det." Skumt, var nere idag och startade bilen. Inga felmeddelanden. Körde en sväng runt kvarteret och fortfarande inga felmeddelanden. Provkörde igen en halvtimme senare och inga felmeddelanden. Kan man hoppas på att det har rättat till sig, eller ska man kontakta verkstaden ändå?
av III
Jag skulle nog höra med teknikern, kan ju vara ren tillfällighet men det kan ju också vara något känt som behöver rättas till.
av Holloman
epostaren skrev: sön 02 dec 2018, 12:25 "Så då var det dags för första felet med nya T5:an. Parkeringsbroms Ej helt släppt. Tur man var hemma och inte behöver bilen just nu. Väntar tills efter helgen med att kontakta någon som får fixa det." Skumt, var nere idag och startade bilen. Inga felmeddelanden. Körde en sväng runt kvarteret och fortfarande inga felmeddelanden. Provkörde igen en halvtimme senare och inga felmeddelanden. Kan man hoppas på att det har rättat till sig, eller ska man kontakta verkstaden ändå?
Jag hade liknande problem i min Audi A6. "Parkeringsbroms ej släppt", startade om och lampan var släckt. Det återkom med jämna men rätt långa mellanrum. Sen började det ske oftare och jag tog tag i det (räknade med att det var en mjukvarubugg som jag haft en hel del av). Vid det laget hade garantin gått ut och det blev byte av givare parkeringsbroms för 8000 kronor. :-(
Användarvisningsbild
av epostaren
Kollade med teknikern idag och han säger att det inte finns något allmänt rapporterat om detta fel i något av systemen och inget rapporterat om just min bil. Jag kör på som vanlig och ska åka ner till teknikern vid tillfälle, även om felet inte kommer tillbaka för att se om dom upptäcker något när bilen är uppkopplad. Problemet fick jag i lördags och jag var ute ett par gånger senare under dagen för att se om felet var borta och det var det inte. I söndags kollade jag igen och nu är felet borta. Använde inte parkeringsbromsen under dessa dagar. Körde ett par gånger med samma resultat - inget fel dök upp. Lät bilen stå ett par dag och körde en sväng idag, utan problem. Trots plan mark, så har jag idag lagt i parkeringsbromsen bara för att se om jag kan få fram felet igen, så jag testar imorgon igen, så får vi se vad som händer...
av stevvee
epostaren skrev:Kollade med teknikern idag och han säger att det inte finns något allmänt rapporterat om detta fel i något av systemen och inget rapporterat om just min bil. Jag kör på som vanlig och ska åka ner till teknikern vid tillfälle, även om felet inte kommer tillbaka för att se om dom upptäcker något när bilen är uppkopplad. Problemet fick jag i lördags och jag var ute ett par gånger senare under dagen för att se om felet var borta och det var det inte. I söndags kollade jag igen och nu är felet borta. Använde inte parkeringsbromsen under dessa dagar. Körde ett par gånger med samma resultat - inget fel dök upp. Lät bilen stå ett par dag och körde en sväng idag, utan problem. Trots plan mark, så har jag idag lagt i parkeringsbromsen bara för att se om jag kan få fram felet igen, så jag testar imorgon igen, så får vi se vad som händer...

Och det är inte så att du har autobromsen aktiverad och försökte köra utan bälte ?

Användarvisningsbild
av epostaren
Tror inte det, men jag är inte hundra på det. Skulle vara bra om det var så enkelt, men borde inte parkeringsbromsen vara helt låst i så fall och inte som nu ej helt släppt? Oavsett, tack för tipset :-) Fortsättning följer...
av stevvee
epostaren skrev:Tror inte det, men jag är inte hundra på det. Skulle vara bra om det var så enkelt, men borde inte parkeringsbromsen vara helt låst i så fall och inte som nu ej helt släppt? Oavsett, tack för tipset :-) Fortsättning följer...
Kan vara bra att veta iallafall då jag vet många hade ”problem” när jag jobbade på Bmw.

Funktionen med autobromsen är ju att den lägger i handbromsen när man stänger av bilen och sen håller den när man skall försöka åka iväg utan bälte, med bälte på släpper den automatiskt.

Säkert något annat i ditt fall men hoppas du slipper problem.

• 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humö[…]