Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Vilken färg ska det vara på extraljusbågen?

Aluminiumfärg (kallas för nanoniserad, standard)
11
31%
Våtlackerad Passion Red (bilens färg)
6
17%
Lackerad svart (klarlackad, ej matt)
6
17%
Chrom/rostfritt
11
31%
Någon annan färg - se eget förslag nedan
1
3%
Lurar på att montera en QPAX-extraljusbåge på en röd volvo v70-04 med svartgrå lister. Bågen är för 3 stycken Hella Rally 3000 med röd border runt sett framïfrån (jämför hella luminator xenon, det är dock några andra ljus som sitter på nu).

Fråga: Vilken färg ska jag välja på bågen (bilen är den röda ni ser till vänster)?

Mvh

Barkbiten :)

Lite mer detaljer nedan för den som orkar läsa

Listerna är gråsvarta.
Grillen är chrom, och lamphusen är chrom.
Lacken på bilen är passion red.
Vindrutetorkare samt lykttorkare är mattsvarta.
Fälgarna är aluminiumfärgade.

Vilken färg ska man välja på bågen? Lackad i egen färg? Nanoniserad? (grymt slitstarkt, standard, aluminiumfärg typ som fälgarna), Svart? (finns bara i glänsande svart, ej matt) etc?

Har ni några tips? Målsättningen är att få en hyfsat diskret båge som nära på skulle kunna uppfattas som att det varit original från fabriken på Volvo :)

Har frågat säkert 20 personer...de flesta säger olika...skulle vara kul att höra vad någon som jobbar mycket med design av bilar har att säga också.

Alla tips och idéer tas tacksamt emot!

Så ser bilen ut:
Bild
http://www.garaget.org/mypage/gallery_e ... age=120145

Här finns bilder på bågarna, klicka på länken och sök på Volvo, kika även på rubriken "ytbehandling" där ser man lite olika färgval som erbjuds.

http://www.qpax.se

Nanoninserad:

Bild
http://www.qpax.se/image/bilar/volvo/v7 ... _bild1.htm

Bild
http://www.qpax.se/image/bilar/volvo/s6 ... _bild1.htm

Lackad:

Bild
http://www.qpax.se/image/bilar/ford/con ... _bild1.htm
Senast redigerad av 3 Barkbiten, redigerad totalt 0 gång.
av Addekarlsson
Jag hade lackat den svart, så bågen smälter in i kofångarens svarta del.
Annars i samma färg som bilen.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Addekarlsson skrev:Jag hade lackat den svart, så bågen smälter in i kofångarens svarta del.
Annars i samma färg som bilen.

Mvh/ Adde

Träffade en reklamchef på ett av våra svenska börsbolag häromdagen...han resonerade precis som du! Bästa sa han vore mattsvart. Men det är lite lurigt att få, går tydligen inte att beställa från Qpax. Nästa bästa blev då klarlackad svart... "för att inte bryta linjen" och för att "även om de svarta färgerna skiljer sig åt, så tänker man inte på det eftersom de båda trots allt är just svarta". Han var lite inne på nanoniserad också... men "absolut inte röd" som skulle "bryta linjen". :)
av matzen10
Och själv tycker jag att krom kan lysa upp tillvaron lite. Det är ju aldrig fel! Dessutom lite elegant som grädde på moset.

M V H
---> Matz
av Lindfalas
Om du inte kan få samma kulör som stödfångaren skulle jag nog ta det i samma kulör som bilens kulör.
Det skulle se klart bra ut ändå.
Andra kulörer skulle se dumt ut, även om du skulle ha samma kulör på fälgarna.

Dock skulle jag aldrig sätta runda ljus på en bil som har avlånga ljus.
Det ser amatör mässigt ut och inte ett dugg orginal ut.
Såär du ute efter att det skall se orginal ut så bör du välja även ljus som smälter in i bilens orginal ljus.

Greetz
Användarvisningsbild
av Barkbiten
matzen10 skrev:Och själv tycker jag att krom kan lysa upp tillvaron lite. Det är ju aldrig fel! Dessutom lite elegant som grädde på moset.

M V H
---> Matz
Ja, och fick tips att man i så fall även kan byta ut backspeglar till kromade versioner istället. Vet dock inte om Qpax erbjuder några kromade bågar?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Lindfalas skrev:Om du inte kan få samma kulör som stödfångaren skulle jag nog ta det i samma kulör som bilens kulör.
Det skulle se klart bra ut ändå.
Andra kulörer skulle se dumt ut, även om du skulle ha samma kulör på fälgarna.

Dock skulle jag aldrig sätta runda ljus på en bil som har avlånga ljus.
Det ser amatör mässigt ut och inte ett dugg orginal ut.
Såär du ute efter att det skall se orginal ut så bör du välja även ljus som smälter in i bilens orginal ljus.

Greetz
Ok, ja det är ju kanske ett alternativ. Att försöka få fram kulören på listen. Problemet är ju att den ska vara svart, men i verkligheten ser dassgrå ut. Även om man kan mörka den lite med rubbershine typ från Turtle etc.

Runda ljus tycker jag personligen ser snyggare ut, och de ger bättre ljus också. Därom tviste de lärde..en klar majoritet tycker ju dessutom att extraljus på en bil överhuvudtaget är skitfult. Jag hör inte dit :)

Men själva bågen vill jag gärna att den ger en känsla av att ha kunnat vara originalmonterad. De runda ljusen blir ju ett kapitel för sig sen :)

Ska kanske höra med Qpax om de kan ordna 'dassgrå' :wink:
av Lindfalas
Kan de inte så kan man ju alltid höra med en lackerare.
De kan ju fixa det åt dej med rätt kulör.

Greetz
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Lindfalas skrev:Kan de inte så kan man ju alltid höra med en lackerare.
De kan ju fixa det åt dej med rätt kulör.

Greetz
Ja, det är också ett bra tips! Om man vill ha den lackerade så kanske det bästa är att beställa den olackerade och fixa det själv.

Lurade lite på krom också...kanske skär sig när man inte har krom på övrigt...jag menar, de som har krom har ofta kromade lister och rails i annan färg än gråsvart. Även backspeglarna är ju kromade då. Men går ju som sagt att sätta på backspeglar i krom. Värre med listerna. Man vill ju inte göra allt för mycket - det är ju trots allt en volvo : :lol:
av Lindfalas
Barkbiten skrev:Ja, det är också ett bra tips! Om man vill ha den lackerade så kanske det bästa är att beställa den olackerade och fixa det själv.
Juppz
Lurade lite på krom också...kanske skär sig när man inte har krom på övrigt...jag menar, de som har krom har ofta kromade lister och rails i annan färg än gråsvart. Även backspeglarna är ju kromade då. Men går ju som sagt att sätta på backspeglar i krom. Värre med listerna. Man vill ju inte göra allt för mycket - det är ju trots allt en volvo : :lol:
Jo krom är fint, men som du säjer behövs det finnas mera för det skall bli snyggt.
Finns ju även att köpa riktig kromfärg... dock kostar det runt 5000:- hehe..

Greetz

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]