Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ollehoff
Hej,

Det är så att jag är ute efter en ny bil,kollat runt lite och märker att diesel bilar är mycket billigare än bensin bilar.

Googlade runt och frågade och folk rekommenderar inte en disel bil för mig. Jag kör inte så ofta 2-3 gånger i veckan. Handla och sånt. Kör typ 1.000 mil år.

Fick veta om man inte kör mycket som 3-4mil per gång med en diesel bil så kommer oljan inte att värmas och partikelfiltret tar mycket stryk ganska fort och att det är dyrt att byta och att den inte startar på kalle vintrar eller inte bra alls undre vinterna , är detta sant?

Ska jag gå för en diesel bil kommer det att funka för mig.?. Kommer köpa en volvo euro 6 2013-2016 v40, v60 eller s60.

Tack
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det är rätt oklart om det blir billigare för dig med en diesel när du inte kör så långt. Du får räkna på det helt enkelt.

Inga bilar mår bra av att köras korta sträckor men snåla dieslar blir varma långsammare och därför är de lite känsligare för kortkörningar.
av Ollehoff
SBergdahl skrev: fre 30 nov 2018, 11:16 Det är rätt oklart om det blir billigare för dig med en diesel när du inte kör så långt. Du får räkna på det helt enkelt.

Inga bilar mår bra av att köras korta sträckor men snåla dieslar blir varma långsammare och därför är de lite känsligare för kortkörningar.
Hej,

Men hur allvarligt är det, för om jag förstår rätt så tar partikelfiltret sjukt mycket stryk och att det händer mycket fort och sjukt dyrt,hur dyrt?

kollar på denna bil just nu https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=1
av Lövet
Det låter inte som att diesel är rätt i ditt fall. Det krävs regelbundna långkörningar för att rena partikelfiltret. Sen om bilen går sönder efter 4 år eller 7 år kan man inte riktigt säga.
av Ollehoff
Lövet skrev: fre 30 nov 2018, 11:55 Det låter inte som att diesel är rätt i ditt fall. Det krävs regelbundna långkörningar för att rena partikelfiltret. Sen om bilen går sönder efter 4 år eller 7 år kan man inte riktigt säga.
oj är det så illa att man måste åka regelbundet...jo vi åker 2-3 gånger per vecka för att handla + ut på helgerna .

hmm får kolla på bensin
av Lövet
Ollehoff skrev:
Lövet skrev: fre 30 nov 2018, 11:55 Det låter inte som att diesel är rätt i ditt fall. Det krävs regelbundna långkörningar för att rena partikelfiltret. Sen om bilen går sönder efter 4 år eller 7 år kan man inte riktigt säga.
oj är det så illa att man måste åka regelbundet...jo vi åker 2-3 gånger per vecka för att handla + ut på helgerna .

hmm får kolla på bensin
Vad är det du vill ha i bilen, automat? skinnklädsel? drag? eller bryr du dig inte om så mycket sånt? Det finns massor av bensinare men de har oftast manuell låda.
Hade en 2017 MB diesel och 2ggr på två år gick ngn sensor till avgasreningen sönder pga kortkörningar (sannolikt).
Nu gick det på garantin men annars hade det nog kostat runt 8-10 000 per tillfälle.

Är glad jag bytte till bensin, skönt att slippa traktorknattret och dessutom ligger bensinpriset en bra bit under dieselpriset nu och jag har en känsla att det kommer vara mindre och mindre populärt med diesel framöver.
av Ollehoff
Lövet skrev: fre 30 nov 2018, 17:24
Ollehoff skrev:

hmm får kolla på bensin
Vad är det du vill ha i bilen, automat? skinnklädsel? drag? eller bryr du dig inte om så mycket sånt? Det finns massor av bensinare men de har oftast manuell låda.
jo manuella bilar ju super billiga nu haha

Men jag letar efter automat :/

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å a[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]