Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Hörde precis på tv-nyheterna att snö på taket betraktas som "last" och om denna last inte är säkrad, dvs. borta, kan det generera böter. Det betraktas som säkerhetsrisk då det kan röra på sig och hindra sikt, etc.

Alltså, är det något man ska ta på allvar? Och hur ska man ta bort snön utan att riskera att repa lacken på taket?
Användarvisningsbild
av Derank
ha varit så i många år, sedan är det ju skilnad på om du har några centimeter snö el att par decimeter snö, själv skottar jag nästan aldrig av taket utan kör ofta direkt ut på motorvägen på morgonen, där får det blåsa av. på sin höjd drar jag av det värsta på sidorna med armen bara för att inet få in det i bilen när jag öppnar dörren

Händer ju ibland att man får ett lass på rutan vid kraftig inbromsning, men det får man ta.

Men jag är inre orolig för att repa taket om det är det dy syftar på, det ör mer lathet
Användarvisningsbild
av Micce1980
StringerBell skrev: Alltså, är det något man ska ta på allvar? Och hur ska man ta bort snön utan att riskera att repa lacken på taket?
Du menar att man ska ta trafiksäkerhet på allvar? Det verkar ju vara högst individuellt i alla andra frågor så.. ;-) Nog för att jag är rädd om bilen men råkar hellre repa den än att riskera min eller andras hälsa. Jag har dessutom någon minut över för sådant i mitt liv varje dag vid behov och har väl dessutom ett intresse av det med
Användarvisningsbild
av SRT
Finns ju en del "dont know how" bilister som märks tydligare på vintern av någon anledning som bilen på bilden från förra vintern.

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Klart man måste sopa av snön från bilen innan man kör ut på vägen. BildBildBild

Inte nog med att när bilen blir varm smälter det underifrån och man kan få allt över rutan vid en inbromsning och helt tappa sikten i en situation där man verkligen inte behöver det... Det blir även lätt till is när ert först blir varmt och sen fryser på igen. Det här ser jag många videos på varje vinter:

:(
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Derank skrev:ha varit så i många år, sedan är det ju skilnad på om du har några centimeter snö el att par decimeter snö, själv skottar jag nästan aldrig av taket utan kör ofta direkt ut på motorvägen på morgonen, där får det blåsa av. på sin höjd drar jag av det värsta på sidorna med armen bara för att inet få in det i bilen när jag öppnar dörren

Händer ju ibland att man får ett lass på rutan vid kraftig inbromsning, men det får man ta.

Men jag är inre orolig för att repa taket om det är det dy syftar på, det ör mer lathet
Det där lät inge vidare, är du en sån som bara skrapar en glugg på vindrutan och låter snön hänga kvar i draperier över all belysning också?
Användarvisningsbild
av Derank
kebabpizza skrev:
Derank skrev:ha varit så i många år, sedan är det ju skilnad på om du har några centimeter snö el att par decimeter snö, själv skottar jag nästan aldrig av taket utan kör ofta direkt ut på motorvägen på morgonen, där får det blåsa av. på sin höjd drar jag av det värsta på sidorna med armen bara för att inet få in det i bilen när jag öppnar dörren

Det där lät inge vidare, är du en sån som bara skrapar en glugg på vindrutan och låter snön hänga kvar i draperier över all belysning också?
Rutorna är is och snöfria då dieselvärmaren går konstant vintertid.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Micce1980 skrev: tor 29 nov 2018, 22:26
StringerBell skrev: Alltså, är det något man ska ta på allvar? Och hur ska man ta bort snön utan att riskera att repa lacken på taket?
Du menar att man ska ta trafiksäkerhet på allvar? Det verkar ju vara högst individuellt i alla andra frågor så.. ;-) Nog för att jag är rädd om bilen men råkar hellre repa den än att riskera min eller andras hälsa. Jag har dessutom någon minut över för sådant i mitt liv varje dag vid behov och har väl dessutom ett intresse av det med
Det är väl en icke-fråga. Om du är rädd om lacken och lämnar all snö på taket så kan du ju varken gasa, bromsa eller svänga för då kan snön kasa av med repat tak som följd.
Användarvisningsbild
av frasse4
På tiden man körde baslåda modell stor var det bara att dra på en bra låt så dansade ju snön av :)
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]