- tor 29 nov 2018, 13:25
woodboo skrev:Rådlös skrev: ↑tor 29 nov 2018, 07:53
Du tankar E85 eller bensin i samma tank. Du har bara en. Man kan köra på antingen det ena eller det andra eller en valfri blandning av dom båda. Flexifuel betyder att du har flexibla möjligheter. Nu kan man gå in på lite detaljer här, men det hoppar vi över tills vidare.
Gasbilar har alltid två tankar. Dels gastankar och sedan en bensintank. Det är hårdare besiktningskrav på gastankarna och hela installationen. Inte lika lätt som en "vanlig" bil med flytande bränsle, bensin, diesel eller E85. Dessutom infaller ett automatiskt körförbud efter 20 år på gasbilar. Då har du tre val:
A. Gör om hela gasinstallationen med nya komponenter. Dyrt.
B. Riv ur hela gasinstallationen och registrera om bilen till en regelrätt bensinbil. Också dyrt.
C. Skrota bilen. Även detta är dyrt om bilen i övrigt är fullt körbar och fungerar.
Allt jobb som handlar om gasinstallationen får bara certifierade och godkända verkstäder göra. Inget hempul av någon händig. Gå in på Trafikverkets sida och läs mer om detta.
Det finns en annat viktigt faktor att känna till: Norr om Gävles latitud finns bara fem tankstationer för fordonsgas i Sverige. Och dom ligger inte i grannkommuner till varandra.
Vill du veta mer om E85, så säg till. Det är inte konstigare eller svårare på något sätt att äga och köra en E85-bil än att äga och köra vilken annan bil som helst oavsett vilket bränsle vi pratar om. Det finns mycket dum och ovetande ryktesspridning och okunskap om E85. Det mesta av detta kommer från dom som aldrig har kört eller ägt någon E85-bil. Fråga oss som har flerårig och mångtusenmila erfarenheter i stället.
Hej och tack för att du tog tiden att förklara.
Jo jag hade mina tankar om gasabilar och du säkerställde mina tankar :)
När det gäller Volvo V60 med bensin + etanol.
jag läst och hört att att många tillverkare har fuskat med konstruktionen på sina E85 hybrider, är detta sant och jag tänker köpa en bil som är år 2012-2016.
Sen har jag läst att Etanol är/var skadligt för bilen och att man inte vet hur mycket den förra ägaren har kört på etanol. Är det sant?
Jag trodde först att bensn + etanol var samma som bensin + gas, av denna anledningen har jag undvikit etanol. Men du skulle rekommendera det, bilen får inte mer problem än andra bilar bar för att den har bensin + etanol?
Tack
Tyvärr går det en massa rykten om etanolbilar, dessa kommer vanligtvis från folk som aldrig ägt någon...
Nej, etanol är inte skadligt, och 99% av alla fel som uppkommer på en etanolbil skulle precis lika gärna uppstå på en bil med annat drivmedel. Det finns extremt få bevisat etanolspecifika fel. Om det är V60 T4F vi pratar om kan jag inte minnas en enda tråd som handlar om etanolproblem. Samma med 2.5FT, de fel som finns har inte med drivmedlet att göra. Det finns vissa som haft problem med 1.8F motorn om man kört på väldigt olika blandningar av etanol/bensin utan att bilen hunnit "vänja sig".
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i