Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Köpte min tredje P2 bil idag, nu en s60 t5 från 2006. 19k mil, Geartronic. Till min fasa har jag nu upptäckt ett missljud som inte fanns när jag köpte den men likväl när jag kom hem. (länk till video längst ner)

Ljudet som det ter sig nu är vid start (när to gången går upp högt för att värma katten för att sen sänka) för att försvinna när tomgpngen går ner. Både när den är varm och kall.

Detta har även visats sig över tiden vid ett tillfälle när bilen kördes och var varm men lät så över tiden, i samband med varvtalet alltså upp och ner. Låter väldigt tydligt.

Så vad kan va fel? Frihjul til generatorn, generatorn? Styrservopump, vattenpump, något annat hjul till remmarna? Låter ifrån de sakerna jag beskrivit. När ljuder försvunnit låter bilen hur bra som helst.

Tilläggas kan säga att avgassystemet ibte är det friskaste men bör inte göra detta ljud? Heller ej försvinna när to gång gått ner.

Väldigt tacksam för hjälp. Kommer kontakta firman jag köpte bilen på men vill ha all hjälp jag kan få.

Senast redigerad av 1 villon, redigerad totalt 0 gånger.
Otroligt svårt att säga.
Kan heller inte säga att jag hörde nått direkt ovanligt ljud.
Ljudupplevelser är svåra, eftersom dom är individuellt upplevda.

Vissa oroar sig för normala "missljud" när man precis köpt en dyr bil, och andra reagerar knappt på rena sågverksljuden.

Man får lysa med stetoskop på misstänkt detalj för detalj vid uppstart för att höra bättre.

Frihjulet är inte helt omöjligt att det ger ljud vid start, om det "slirar".
Det är tom ett "normalt missljud" som faktiskt står nämnt i världens minst lästa bok.
Men då främst i kraftig kyla.
Vanligaste felet är att frihjulet skär och blir stum, men då brukar det bli skallerljud på tomgång.
Främst strax under tomgång vid gubbstart.

Generator, servopump ACpumpens frigångslager,spännrullen för multirem, vattenpump, VVT osv är också möjligt.
Även spännrulle till kamremmen.

Hur ser servooljan ut?
Den ska vara grön, men är oftast svart-brun på äldre bilar.
Byta olja i koppen, vid några tillfällen med körning emellan byter oljan tillräckligt väl.
Bra service om inte annat.
Kommer ljudet om du håller ratten (lätt) mot ändläge och varvar lite?

Lyssna om ljudet kommer om du belastar generatorn extra hårt.
Slå på elbakrutan värmesäten, ev extraljus osv .

Försök i båda fallen ovan att imitera varvbeteendet vid start.
Gör detta också med kall motor.
Ljudet kommer inte när jag slår på stänger av acn, så borde inte vara den. Heller ej om jag slår påalla elektriska ting. När jag reagera första gången så lät det hela tiden, i takt med varvtal momentomvandlarljudet osv. För att sen igår bara låta de första sekunderna vid uppstart för att abrubt "slås av" som en givare nästan sedan. Ska kolla servooljan och lite mer idag. Kanske få till en film till.
MickeM skrev:Otroligt svårt att säga.
Kan heller inte säga att jag hörde nått direkt ovanligt ljud.
Ljudupplevelser är svåra, eftersom dom är individuellt upplevda.

Vissa oroar sig för normala "missljud" när man precis köpt en dyr bil, och andra reagerar knappt på rena sågverksljuden.

Man får lysa med stetoskop på misstänkt detalj för detalj vid uppstart för att höra bättre.

Frihjulet är inte helt omöjligt att det ger ljud vid start, om det "slirar".
Det är tom ett "normalt missljud" som faktiskt står nämnt i världens minst lästa bok.
Men då främst i kraftig kyla.
Vanligaste felet är att frihjulet skär och blir stum, men då brukar det bli skallerljud på tomgång.
Främst strax under tomgång vid gubbstart.

Generator, servopump ACpumpens frigångslager,spännrullen för multirem, vattenpump, VVT osv är också möjligt.
Även spännrulle till kamremmen.

Hur ser servooljan ut?
Den ska vara grön, men är oftast svart-brun på äldre bilar.
Byta olja i koppen, vid några tillfällen med körning emellan byter oljan tillräckligt väl.
Bra service om inte annat.
Kommer ljudet om du håller ratten (lätt) mot ändläge och varvar lite?

Lyssna om ljudet kommer om du belastar generatorn extra hårt.
Slå på elbakrutan värmesäten, ev extraljus osv .

Försök i båda fallen ovan att imitera varvbeteendet vid start.
Gör detta också med kall motor.
Har laddat upp två videor till, en påen "frisk" v70 utan detta ljud, och en till på s60n, om det hjälper dig något eller någon annan.
Ja, på sista filmen hörs ljudet väl.

Startmotorn borde ge ett mera gällt rassel tycker jag.
Men omöjligt är det absolut inte.

Kan också vara servopumpen som låter.

Även VVT tills oljetycket kommit igång helt.

Ställ dig med öppen huv och lyssna varifrån det kommer när en medhjälpare startar.
Bara en sådan sak som tex "höger sida av motorn" är en viktig ledtråd.
Ljudet kommer helt klart från vänstersida motorn om du står framifrån och kollar ner i motorn. Från regionen, multirem/ackompressor/generator/sryrservopump. Har haft dåliga vvt på en gammal bil en gång, har för mig de knäppte mer då eller hacka. Såg en annan film på Youtube med liknande ljud på en v70 som följde varvtalet då var det ac-kompressorn.

Men innan lät det hela tiden, nu bara vid uppstart. Har dock inte kört bilen senaste dagarna.
Passagerarsidan, så kan man utesluta startmotorn som är i mitten ungefär.

Sätt en skruvmejsel (eller annan stålstång) på servopumpens metall och lägg örat emot och lyssna vid start. (Finns stetoskop för ändamålet också)
Jag gissar på den, eftersom det tystnar så tvärt. Oljenivån?

Eller generatorn som alt2.
Har samma problem som du, fast på min V70 2.5t AWD -03. Har en tråd om det också, där "MickeM", samma schyssta kille som även i denna tråd varit aktiv gissade på VVT-enheten. Vilket han gissade mycket rätt i.

Min mekaniker uppmärksammade vid kamremsbyte att VVT-enheten betedde sig lite konstigt.

Mitt oljud varar precis lika länge som det gör på din bil och har samma "morrande" ton. Enda skillnaden är att det låter mer på min bil än på din, kanske för att min är tröttare?

Nåväl, jag är inget proffs men lägger mina pengar på att VVT-enheten på din bil också är kass. Ingenting farligt och en begagnad kostar cirka 1250 kr på skroten.

Så här låter min:

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]