Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det är samma givare som jag länkade till igår (för nästan halva priset !!!!!) men där kallade dom den impulsgivare-vevaxel. Så det är samma givare båda 2 men dom mäter olika saker. Den ena mäter övre dödpunkt (0 på varvet) och den andra mäter varvtalet. Både har samma OEM-nummer (13170303). Detta nummer är Volvos original nummer, och det är detta nummer man ska "gå efter" inte vad som står på sensorn. Det som står på sensorn är (oftast) tillverkarens (eller säljarens) artikelnummer.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja på ebay-sidan står "2 stuck" för Volvo dvs 2 stycken
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev: ons 28 nov 2018, 10:14 Jag vet inte om det ger svar på dina frågor, men det är en del att läsa (42 sidor). Någonstans kanske du hittar det du söker?

https://www.slideshare.net/guestceff35/ ... ion-manual
Det är en bra läsning, om man har K-Jetronic :-D
Denna motor har Motronic
Skillnaden är att B23ET har K-Jetronic och B230ET har Motronic. Jag skrev det i första inlägget, efter jag kollat upp det. Ingen av dessa har katalysator (l Sverige i alla fall), är där katalysator så heter den B230FT (från och med 1987 års modell) B230ET fanns på export några år till.
av Rådlös
OK! Spara länken och lägg den på hyllan För Överflödigt Vetande, och ta fram det när behovet uppstår. (Den finns här på forumet under avdelningen: Bil och motorlänkar. Den är ett par år gammal så bläddra några sidor bakåt)
Användarvisningsbild
av dazzt
lennarte skrev:Det är samma givare som jag länkade till igår (för nästan halva priset !!!!!) men där kallade dom den impulsgivare-vevaxel. Så det är samma givare båda 2 men dom mäter olika saker. Den ena mäter övre dödpunkt (0 på varvet) och den andra mäter varvtalet. Både har samma OEM-nummer (13170303). Detta nummer är Volvos original nummer, och det är detta nummer man ska "gå efter" inte vad som står på sensorn. Det som står på sensorn är (oftast) tillverkarens (eller säljarens) artikelnummer.
De två givarna jag har på bilen är inte lik varandra, den närmast motorn är hälften metall och hälften plast, och den andra är helt i plast. Se bilderna i länkarna :)

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ve ... e-740.html

https://www.bildelaronline24.se/facet/2182021
Användarvisningsbild
av lennarte
Olika fabrikat = olika artikelnummer = lite olika utseende. Om det är samma OEM-nummer så är det samma funktion och passform.
Användarvisningsbild
av dazzt
Nu har jag satt i nya givare. Problemet kvarstod. Så jag gick tillbaka till ruta ett och började felsöka om det var tändning eller soppa. Började med att ta av en tändhatt och sätta i ett tändstift. Jag fick gnista. Jahapp... Tog av tryckröret närmast insuget och matade med startgas, brorsan körde startmotorn och bilen gick. På startgas. Slutsats - bränslefel. Joxade lite med bränslerelät och hörde att den främre pumpen gick. Bakre pumpen hördes inte så bra dock. Dags att sätta sig i lite arbete. Matade ström direkt från batteriet till bakre pumpen. Pumpen går, men bilen startar fortfarande inte. Tog en paus på ca 20 minuter, vred på nyckeln och bilen gick igång - i cirka 3 sekunder. Ja ja, det är iallafall ingen givare tror jag.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du tar bort bränslereläet och kopplar en kabel mellan 30 och 87/2 i socklen (om det är ett vitt reä) så ska båda pumparna gå. Du måste sätta tillbaka reläet om motorn ska starta, men det ska då vara bensin framme. Detta relä är det inte ovanligt att det "strular" med på LH modellerna, och enligt det schema jag har ska det sitta samma typ av relä på Motronic. I alla fall på ET motorn. Spridar/radioavstörningsreläet som sitter på LH verkar inte finnas på ET motorn, annars kan det också en felorsak

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]