Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Memilandersson
Ja de är de som är så jäkla skumt alla värden e ju bra. Tror han sa utblandat med diesel. Filter bytta ganska nyligen. Bränsletrycket vet jag faktiskt inte. Han prata om o ta isär turbon nu o testa med andra spridare också.
av mortimer
Spridare och eller packning behöver ju inte vara grundproblemet om det är olja blandat med diesel utan bara följdproblemet
Hur långt har bilen rullat ?
av mattsson81
Förstår jag rätt nu
Har volvo verkstaden verkligen fått godkända värden på jämngångsanalys och speidarkompensering ? om en spridare missar brukar det vara tydligt här
Samt att man gjort kompressions prov ?
om ovanstående är ok så bör man nog misstänka dom/den utbytta spridarna nya eller beg ?
kan va läge att tesa dom löst för att utesluta fel där.
Späder den oljan med diesel nu eller var det innan spridarbytet?
oljeläckage från spridare låter lite konstigt. dock kan man behöva demontera spridare vid byte av tex ventilkåpspackning å om dom sitter fast kan det sluta med att dom går sönder när man ska demontera dom. kopparbrickorna som tätar mellan spridare å topp brukar ätas upp med tiden å börja läcka då brukar man få svart Cox som bygger på runt spridaren samt avgaslukt.

Nya/utbytta spridare behöver kodas in för att stämma med toleranser. men motorn brukar inte gå märkbart dåligt då den kompenserar endel själv
Om det blir okontakt i kontaktstycket på spridaren brukar det ge felkod. å ibland ge massa mysko följdfel.
av mortimer
Mattson81 verkar ha varit med förr och har koll på läget.
Något verkar ha missats eller gjorts fel när man bytte spridarna, om man nu bytte alla. Att ge sig på turbon föranleder säkert bara risk för en felkälla till.
av Memilandersson
Ja volvo verkstan har fått ut bra värden på alla dessa tester, oljan var utspädd innan spridarbytet men nu är det inget läckage längre. Mekanikern ska testa med andra spridare så får vi se hur det fortlöper.
Det är en hemmamekaniker som dock är väldigt erfaren då han jobbat i många år på volvoverkstad så han har bytt spridare x antal gånger tidigare...

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]

Det beror lite på vad för batteri d&aum[…]

Farthållare v40 -13

Hej, Jag har exakt samma problem med min farth&a[…]

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]