Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Vad beror det på att dörrarna fryser? Ingen av våra Volvo, tidigare och nuvarande, har haft det problemet. De står ute året runt och används dagligen.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag har inte läst hela tråden och svaret kanske redan finns...

Jag har för mig att det var en defekt tätningslist som gjorde att vatten rann in i dörrarna bak och som sedan gjorde att mekanismen frös fast.

Så det finns en lösning för de drabbade..
av Cokeisit
Enligt min pst fanns det i början på sommaren fortfarande ingen åtgärd från Volvo. Han trodde att lösningen skulle bli att sätta dit någon typ av skydd runt låsmekanismen eftersom det alltid kommer att rinna in lite vatten mellan rutorna och dörren, det kan inte bli helt tätt där.
av Cokeisit
andhreas skrev:Idag var ena bakdörren/lås fastfrusen... Ringa Volvo imorgon..
Återkom gärna med svaret från Volvo om det finns en riktig åtgärd framtagen nu. Än så länge har jag klarat mig trots en temperatur på -10 idag Bild
Användarvisningsbild
av kez_style
Jag har haft detta problem igår och idag... Lite jobbigt när man ska lasta in småbarn bak i bilen.

Men problemet som blev efter sporadiskt försök till att öppna dörren var att bilen inte gick att låsa...varken via fjärr eller VOC.

Surt

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk

av halvgute57
Volvo har en lösning på detta,man monterar dit en "kådis"som på dom tidigare modellerna,går att köpa separat,levereras med kådis om låset är paj.
Fattar inte att volvo köper in låsenheter som är som såll...
av Aida
Ni som skriver att ni sprutar in 5-56:
Vad jag läst så är det en olja som fungerar som lösningsmedel. Det hjälper endast för mekaniskt kärvande lås pga smuts el att akut smälta is. Dock så löser det ju även all form av rostskydd och tätningsmedel i dörrarna. Det kan ju inte vara bra att spruta så mkt som ni säger så det rinner genom dörren ut i avrinningshålen i botten.
av Holloman
Kanske lite OT, men jag hade samma/liknande problem med en V70 tidigare. Råkade man öppna bakdörren när det var kallt och sen stängde så fick bilen för sig att den var öppen och det gick inte att låsa bilen och man fick varningsmeddelanden när man körde. Enligt teknikern på Volvo hade det att göra med att man inte smorde låsen i tillverkningen utan det gjorde man på första service. Om det stämmer eller var en skröna vet jag inte. Om det var sant så känns det som en inte särskilt genomtänkt process.
av least
Snarare var nog anledningen till att man inte smorde låsen vid tillverkning, att man inte ville binda fukt i petroleumbaserat fett.

Sen smorde man låsen vid första service som en "fix".
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 37

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]

B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?