Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
VolvoB20 skrev: mån 26 nov 2018, 22:00 På min sitter en "reserv-sticka" långt ned på framsidan av motorn.
Tror inte det finns några VEA-maskiner med sticka, du har kanske den 5-cylindriga D4an?
Dieselhenke skrev:Tack för alla svar ovan! Jag vet inte hur jag ska suga ut oljan, när det inte finns någon sticka. Har försökt att forcera hindren i påfyllningshålet, men det är massa grejer i vägen, så det hålet verkar ge noll. Så då återstår väl egentligen att hissa upp bilen och tömma där.

Men som VolvoB20 säger, om jag kör lugnt och harmoniskt så borde väl den extra litern inte göra något? Utan att veta exakt hur stort tråget är, så kan ju nivåhöjningen max vara mellan 5 och 10 mm.

Och Dannesk, yes, det står i manualen. Men håll med om att den borde vara tillgänglig redan i nivå 1 på hjulet på vänsterspaken?

Ha det gött!
Jag hade nog inte dristat mig att köra många meter med 1L extra i sumpen.
Men du gör såklart som du vill :)
av Lassebus
På vissa VEA motorer så sitter det ett litet plaströr med en plugg i toppen (sitter lite gömt mellan generatorn och gasspjället) det där i kan man suga ut olja ur tråget om det är för hög oljenivå. :nerd:
Användarvisningsbild
av Dieselhenke
Uppdatering: sedan senaste svaret, 26/11 2018, så har jag kört på. Funkar kanon. Nivån lär väl minska hela tiden, eftersom motorn drar olja. Men som sagt, inga problem alls. Sen ska väl detta inte göras för jämnan...

Några undrade hur många cylindrar - 4 cyl, 2,0 liters VEA

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.