Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cordings
Det klonkar i framvagnen på min V70. Det händer på låga hastigheter, framför allt när jag ska accelerera från stillastående eller nära stillastående. När jag släpper upp kopplingen så klonkar någonting till i framvagnen. Har inte lyckats pinpointa exakt när det händer men det är hela tiden på de lägsta hastigheterna och när jag antingen släpper upp eller trycker ned någon pedal. Framför allt kanske när jag möter kopplingen med gasen.

Svårt att förklara bättre än så. Har bytt motorfästena redan samt varit och ryckt i stabiliseringstagen, och de kändes då stabila.
av MickeM
Problemet med ljudbeskrivningar är att dom upplevs så individuellt.

Men du har alltså bytt främre nedre momentstag och övre bakre bussningsfäste?
Även höger nedre motorkudde?
Ingen AWD?

Hur mår bussningarna för momentstaget över motorn?
(Dom vid fjäderbenstornen)

En totalslut länkarmsbussning?
Borde låta i gupp också.

Dåliga fjäder isolatorer? (Gummi mellan fjäder och nedre fjädertallrik )
Men då blir det "gneeek" mer än "klonk" och även i gupp.

Brustet avgasrörfäste på katalysatorn?
(Det strax intill flexröret)

Om ljudet är mer åt "klick" eller "knäpp" hållet:

Om du står helt stilla med rutorna nere och foten på bromsen så bilen inte rubbas.
Lägg i ettan och ha dragläge en sekund. (Håll broms)
Byt till backen och dragläge.
Lät det "klick" från ett eller båda framhjulen nu när momentet bytte håll?
Sen "klick" igen när du åter tar ettan?
Då är det troligen glappet i splinsen vid hjulnavet som låter.
Lösningen är att smörja splinsen med fett, och sen dra en NY centrumskruv till rätt moment + vinkel.

Du kan föressten känna så inte en centrumskruv är helt lös.
Då blir det samma ljud fast x10.

Du har ett stödlager på höger drivaxel som man ska rycka i ibland och känna efter ev radiella glapp.
Det skulle kunna klonka också.
Jo förstår att det inte riktigt går att förmedla ett ljud man hört till andra genom skrift.

Jag har bytt främre nedre motorfäste, den övre, och så den som sitter på sidan på passagerarsidan.

Ingen AWD.

Momentstaget över motorn, är det den där tvårgående balken under huven? Den sitter löst/är lätt att vicka på, men bultarna sitter åt. Har inget att jämföra med så jag vet inte om det är normalt eller om den är lös.

Tack för tipsen för övrigt, ska gå igenom dem en och en.

Det jag kan säga i tillägg är att när "klonket" blir som kraftigast så rycker hela bilen till, det blir som en inbromsning eller ett ryck eller vad man ska säga. Känns som att någonting flyttar på sig.
av jymy83
Cordings skrev: sön 18 nov 2018, 16:49 Det klonkar i framvagnen på min V70. Det händer på låga hastigheter, framför allt när jag ska accelerera från stillastående eller nära stillastående. När jag släpper upp kopplingen så klonkar någonting till i framvagnen. Har inte lyckats pinpointa exakt när det händer men det är hela tiden på de lägsta hastigheterna och när jag antingen släpper upp eller trycker ned någon pedal. Framför allt kanske när jag möter kopplingen med gasen.

Svårt att förklara bättre än så. Har bytt motorfästena redan samt varit och ryckt i stabiliseringstagen, och de kändes då stabila.
Jag blev av med liknande klonk ljud när jag bytte högra undre motorfästet. Byte först de övre och undre men blev ingen skillnad, men när jag bytte den högra undre så försvann nästan all klonk jag hade, plus att bilen blev lite bättre o köra efter det, med växlanden mm. Ändå såg den inte helt förstörd ut men gjorde väldans skillnad. Om den är dålig så kommer motorn åt att röra på sig lite väl mycket just vid gas o släpp, växlanden mm.

Nedan en länk som visar vart den sitter.

https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... 1&start=28
Inte hunnit kolla alla förslag ännu, men jag vill fråga om en annan sak redan. En person påstod att han haft ett liknande fel och att han blev av med det efter att ha bytt transmissionsolja, sedan kört lite med bilen, och sedan bytt igen. Enligt honom räcker inte transmissionsoljan hela bilens livslängd trots att tillverkaren påstår det.

Skulle det kunna vara något att prova tro? Skulle väl kosta kring en tusenlapp om den ska bytas två gånger.

min bil har gått 31 000 mil och aldrig bytt transmissionsoljan.
av Knatch
Cordings skrev:Inte hunnit kolla alla förslag ännu, men jag vill fråga om en annan sak redan. En person påstod att han haft ett liknande fel och att han blev av med det efter att ha bytt transmissionsolja, sedan kört lite med bilen, och sedan bytt igen. Enligt honom räcker inte transmissionsoljan hela bilens livslängd trots att tillverkaren påstår det.

Skulle det kunna vara något att prova tro? Skulle väl kosta kring en tusenlapp om den ska bytas två gånger.

min bil har gått 31 000 mil och aldrig bytt transmissionsoljan.
Växellådsoljan har ingenting med klonken att göra.
Självklart är det bra att byta oljan ibland. Jag brukade byta olja på min s60 T5 varje 6-7000 mil bara för samvetets skull. Räcker nog att göra det varje 10.000mil eller vart 4-5e år

När det gäller dina klonk så tror jag mer på Nedre växellådsfästet eller om det kallas momentstag vet jag inte men det sitter framför oljetråget.
Jag hade ett par stabilisatorstag som verkade stumma när jag ryckte i dom men som likförbannat klonkade och levde rövare. Även fjäderbenssäten kan låta när metallgrejjen släpper från gummit.
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]