- mån 26 nov 2018, 10:27
Råkade ut för nått väldigt skumt med bilen i fredags, har googlat hela helgen, men inte hittat någon bil med liknade symtom. Bilen är en 163hk som är oprimerad till 230hk i somras. Alltid lugnt körd och är väl servad. Har idag gått 29000 mil. Manuellåda. I fredags när jag åkte hem ifrån jobbet, så tappade bilen plötsligt kraft, kändes som om den gick in i limp home läge. Fri kopplade och varvade upp bilen och efter det, så gick den lika bra som innan. Detta hände 3 gånger på ca 2 mil. När jag kom hem till parkeringen, så hörde jag att motorn gick väldigt illa, stängde av den direkt. Luktade bränd el, som om det brunnit i nån kabel i motorrummet, kom även lite vit rök. Kunde inte hitta vart ifrån detta kom. Provade att starta bilen igen, men nu gick den nått vansinnigt tungt på starten. Orkade ungefär ett varv, provade flera gånger med samma resultat. Batterikabeln (-) var så varm att det rök om den. Har under helgen försökt att hitta källan till problemet och varför den går så förbannat trögt. Hör till saken, att den vid ett tillfälle gick lätt som vanligt på starten, men bilen hoppade aldrig igång.
Batteriet är nytt, har även provat med ett annat för säkerhetsskull. Kom nu ihåg att bilen gick väldigt illa innan jag stängde av den, så problemet lär ju kommit medans motorn var i gång.
Finns inga felkoder i display. Bilen är nu bogserad till verkstad, men det lär ta tid innan dom har tid att kika på den. Någon här som har någon fundering om vad detta kan bero på?
Batteriet är nytt, har även provat med ett annat för säkerhetsskull. Kom nu ihåg att bilen gick väldigt illa innan jag stängde av den, så problemet lär ju kommit medans motorn var i gång.
Finns inga felkoder i display. Bilen är nu bogserad till verkstad, men det lär ta tid innan dom har tid att kika på den. Någon här som har någon fundering om vad detta kan bero på?
- By jönzvolvo