Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dazzt
Har nyligen införskaffat mig en 740 Turbo med B230ET. Problemet jag har är att ibland startar den inte, ibland hoppar den igång i ca en sekund innan den lägger av igen och ibland startar den och går i ett antal minuter. Han jag köpte bilen av trodde att det kanske kunde vara en "kamaxelgivare" eller någon box som sitter i motorutrymmet på vänster sida. Skulle det även kunna vara spridarrelä eller fördelare/rotor?

Är det någon här som har någon idé på vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av lennarte
ET-motorn har väl K-Jetronic (mekanisk insprutning) eller har den Motronic?? Vore bra att veta.
Kollade lite på nätet, B230ET har Motronic (B23ET hade K-Jetronic)
Motronic har en "gemensam" box för bränsle och tändning och den har två st givare, en vevaxelgivare. Men även en givare som mäter hur fort motorn snurrar. Ofta kan men kolla om tändningen fungerar genom att koppla en provlampa (eller multimeter) mellan anslutning 1 på tändspolen och jord. Den ska då blinka när du kör på starten om tändsidan fungerar. Sedan har Motronic en extra box för spridarna (förutom spridar/radioavstörningsreläet). Det sitter på framkant av höger innerskärm och kan ärga i kontaktstycket
Användarvisningsbild
av lennarte
Den ena är en varvtal sensor och den andra mäter positionen, alltså var på varvet motorn är. Denna motor är ju till åren och inte så vanlig så det är kanske problem att få tag delar, om det inte är samma som på senare modeller. Positionsmätaren finns i alla fall här,
https://www.mister-auto.se/impulsgivare ... _t=default
Jag tror i alla fall att det är rätt. Om du kollar en bit ner står det ett OEM-nummer vid Volvomärket. Detta är Volvos original nummer som du kan "kolla vidare" med
Användarvisningsbild
av lennarte
dazzt skrev:@lennarte, Försökt forska lite i det och det verkar som att det är samma givare som man har två av.
Misstänkte det också. Har inte jobbat med denna motor modell. Den var helt ny när jag slutade på bilverkstad, och dom flesta verkar ha försvunnit. Det var bara 2 år (+ kanske något år till i 760) den motorn fanns
Användarvisningsbild
av frasse4
Ta isär alla kontakter och spreja med elektronikspray. Är det samma givare kan du ju prova att skifta plats på dem. Men kolla att de har samma nummer. Det är också satt jag hört att man lätt skadar vevaxelgivarna när man lossar dem på senare LH 2.4
Användarvisningsbild
av frasse4
Konstigt att de såg olika ut om de hade samma nummer. Det är ju aldrig kul att byta saker för att hitta fel, men jag sparkade igång Vadis som jag har på en gammal virtuel maskin och det fanns nästan ingen info om just B230ET med Motornic dessvärre. Om du ska köpa en ny givare kommer du i alla fall undan mycket billigare på ebay https://www.ebay.com/itm/Impulsgeber-Se ... :rk:1:pf:0
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]