Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dieselhenke
Hej!

Bilen upplyste mig om att jag skulle fylla på 1 liter olja. Vilket jag gjorde. Eftersom jag är helt ny på bilar utan oljesticka, så tänkte jag att bilen snart känner av att det är påfyllt, men inte. Så jag häller på en liter till eftersom jag tror att det fortfarande fattas. Men ingen ändring. Så nu borde det vara närmare 7 liter olja i tråget.

Sen fiskade jag upp i en annan tråd om hur man får fram oljenivåmätaren på displayen (den funktionen tycker jag volvo har gjort lite väl svårhittad). Nu står det "överfull och oljeservice behövs".

Till min fråga: vad kan hända med 1 liter för mycket olja i motorn? Finns det marginal i tråget? Och om bilen drar olja, så borde den väl snart vara nere på normalnivå. 😊 Tacksam för svar!

V70, D4 Vea 2014
av HakanF
Iom att det är en dieselmotor så kan överflödet tränga in i cylindrarna och få bilen till att varva okontrollerat tills den "sprängs" och det spelar ingen roll om du försöker stänga av tändningen.

Så åtgärda oljeproblemet innan du kör bilen.....
Användarvisningsbild
av Steffe3
Dieslar har (har jag för mig, enbart läst på nätet, ingen egen erfarenhet) den otrevliga egenheten att den kan börja självtända om det är för mycket olja, vilket rusar motorn tills den skär ihop (eller tills motoroljan är förbrukad).

Däremot vet jag tyvärr inte vad det finns för marginaler, det finns garanterat andra här som har koll på dock ;p
Användarvisningsbild
av Cotag
En bil i familjen kallade på en halvliter olja, jag slog på 3 dl och då visade mätaren OK.
Som andra redan skrivit, åtgärda innan du kör.
av dannesk
Dieselhenke skrev: Sen fiskade jag upp i en annan tråd om hur man får fram oljenivåmätaren på displayen (den funktionen tycker jag volvo har gjort lite väl svårhittad). Nu står det "överfull och oljeservice behövs".

Till min fråga: vad kan hända med 1 liter för mycket olja i motorn? Finns det marginal i tråget? Och om bilen drar olja, så borde den väl snart vara nere på normalnivå. 😊 Tacksam för svar!

V70, D4 Vea 2014
Svårhittad?! Står ju klart och tydligt hur man kollar oljenivån i manualen till bilen, varför inte kolla där innan man börjar göra massa annat. Jag skulle inte fortsatt kört bilen innan överflödig olja tömts ut, skaffa en oljesug.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steffe3 skrev: sön 25 nov 2018, 23:10 Däremot vet jag tyvärr inte vad det finns för marginaler, det finns garanterat andra här som har koll på dock ;p
Beror ju väldigt mycket på din körstil. Om du utsätter bilen för stora G-krafter och gasar/bromsar/svänger hårt far ju oljan omkring i vevhuset. Vid en hård kurva far ju oljan till ena sidan på motorn. Därför har man rejäl marginal mellan vevaxeln och oljenivån i motorn så vevaxeln inte ska vispa i olja och kasta runt den så den kan ta sig till insuget via vevhusventilationen.
Användarvisningsbild
av Derank
Vilka bekymmer alla fick, sug ur en liter olja och kör vidare.......

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Dieselhenke
Tack för alla svar ovan! Jag vet inte hur jag ska suga ut oljan, när det inte finns någon sticka. Har försökt att forcera hindren i påfyllningshålet, men det är massa grejer i vägen, så det hålet verkar ge noll. Så då återstår väl egentligen att hissa upp bilen och tömma där.

Men som VolvoB20 säger, om jag kör lugnt och harmoniskt så borde väl den extra litern inte göra något? Utan att veta exakt hur stort tråget är, så kan ju nivåhöjningen max vara mellan 5 och 10 mm.

Och Dannesk, yes, det står i manualen. Men håll med om att den borde vara tillgänglig redan i nivå 1 på hjulet på vänsterspaken?

Ha det gött!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
På min sitter en "reserv-sticka" långt ned på framsidan av motorn.
Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]

Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]

1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Det var ju det ja[…]