Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CETT
#1282831
XC90_Executive skrev:Vad har du för typ av väg de 22km? Kör du förklimat innan du kör?
Hur kör du? Vad för körläge?
Det är 2 km 50-väg sedan 20 km 100/110-väg. Försöker hänga med i trafikrytmen så gått det går och om bilen fixar det på eldrift håller jag 110 där det
är tillåtet. (Körde 140 där med Audin...) Kör alltid förkonditionering men bara ca 10-15 min. Körläge Pure men med bränslevärmare på nu när det behövs. Jag tror att jag hade trivts betydligt bättre i den GLC 350D som jag hade tänkt köpa tills Veho bil kom med ett riktigt skambud på inbytesbilen. XC60 är alldeles för klen på eldrift och för törstig på bensin.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1282841
I 110km/h är det lätt att elförbrukningen blir hög. Räcker att det sluttar lite uppför t.ex.

Att den drar 1l/mil när batteriet är slut låter mycket. Men gissar att du har tung gasfot. 400hk och 1l/mil med en suv är inte mycket då. Kör en XC90 T8 Polestar (421hk och 21” vinterhjul) och den brukar dra ca 0,8 när batteriet är slut med min körning. Låg på 0,57 senaste tankningen över 157mil. Motorväg och stadskörning. Körde en XC90 D5 Inscription innan och den låg på ca 0,9 i snitt varje tank. Den hade 225hk mot 421hk nu. Jag är imponerad över T8.

Men om du räknar på medelförbrukningen så har du ju ändå 0,5 l/mil t.o.r. Inte dumt 😉
av zsh
#1282853
0,42-0,43 är jag på sedan jag fick bilen. Detta med låt oss säga 90% av körning på el (till och från jobbet). Detta inklusive värmaren som går igång varje vardags morgon.
Så fort elen är slut så är det minst 0,75-0,8. Med mina körvanor som de ser ut nu, så är detta helt ok tycker jag. Över litern har jag aldrig varit över förutom under tiden då motorn är kall.
av fragge
#1282890
120 mil motorväg i momsat tempo gav 0.8 i förbrukning på min, med tanke på vikten och effekten tycker jag det är godkänt. Inte fantastiskt, men godkänt.
Användarvisningsbild
av Dex
#1282996
CETT skrev: tor 22 nov 2018, 11:21 Börjar bli trött på min T8. Fick den i augusti och nu när det börjar bli kallare tar batteriet slut väldigt snabbt. Jag har 22 km till jobbet och det är bara ca 10% kvar efter enkel resa vid 0 gradigt. Hemresan på bensin suger 1lit/mil fast jag gubbkör! Gamla bilen (A6 Allroad 3,0tdi) körde jag på 0,7 samma sträcka och säkert 20km/h högre snittfart. Ofattbart att alla verkar så nöjda?
Det är därför jag valde D5 istället för T8.
Slipper ladda batteriet och kör 0,63l/mil och långt mellan tankningarna.
Annars hade det varit roligt med 400hk. :-)
av stevvee
#1283005
Dex skrev:
CETT skrev: tor 22 nov 2018, 11:21 Börjar bli trött på min T8. Fick den i augusti och nu när det börjar bli kallare tar batteriet slut väldigt snabbt. Jag har 22 km till jobbet och det är bara ca 10% kvar efter enkel resa vid 0 gradigt. Hemresan på bensin suger 1lit/mil fast jag gubbkör! Gamla bilen (A6 Allroad 3,0tdi) körde jag på 0,7 samma sträcka och säkert 20km/h högre snittfart. Ofattbart att alla verkar så nöjda?
Det är därför jag valde D5 istället för T8.
Slipper ladda batteriet och kör 0,63l/mil och långt mellan tankningarna.
Annars hade det varit roligt med 400hk. :-)
Köp båda så har man valmöjlighet Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av LaserJet
#1283153
Senaste drygt 900milen på 5,6l/100km så fantastiskt bra tycker jag.
Långsträckor tuggar den i sig bra med bensin och motorväg är det runt 0,8-0,9 beroende på hastighet, ingen hjälp av batteriet där inte....

Landsväg är det allra bästa 60, 70, 80 väg är som gjorda för T8 (PURE-läget gör klar skillnad mot Hybrid)
Då snittar man lätt en lång sträcka på runt 0,5-0,6l/mil

Men vanligtvis är det -- i displayen till vardags, 100% el
(dock lite parkeringsklimat, vilket ej räknas in i förbrukningen. Tillskottsvärme räknas in om man har den på... frun undrade varför det var så kallt häromdagen... så fick trycka igång tillskottsvärmen hehe)
av CETT
#1283263
Dex skrev: mån 26 nov 2018, 17:23
CETT skrev: tor 22 nov 2018, 11:21 Börjar bli trött på min T8. Fick den i augusti och nu när det börjar bli kallare tar batteriet slut väldigt snabbt. Jag har 22 km till jobbet och det är bara ca 10% kvar efter enkel resa vid 0 gradigt. Hemresan på bensin suger 1lit/mil fast jag gubbkör! Gamla bilen (A6 Allroad 3,0tdi) körde jag på 0,7 samma sträcka och säkert 20km/h högre snittfart. Ofattbart att alla verkar så nöjda?
Det är därför jag valde D5 istället för T8.
Slipper ladda batteriet och kör 0,63l/mil och långt mellan tankningarna.
Annars hade det varit roligt med 400hk. :-)
Det borde jag också ha valt men nu är det försent. Hellre 235 hk som man har råd att använda än 82 supertrötta och 307 supertörstiga. De som kör en T8 billigt kör antagligen mest korta sträckor på el eller så används inte värst många av de 307 bensinhästarna. Snitt idag på hemresan från jobbet, 22 km 100/110-väg i laglig hastighet blev 1,2l/mil. Det tycker jag är alldeles för mycket.
av CETT
#1283292
Nej, det är lite småkuperat men inget märkvärdigt. 19” sommardäck. Inkl start efter ca 10 min förkond. Första milen ligger nog på 1,5 l/mil sedan sjunker det mot slutet. Kanske är något fel på min då?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 18

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]

Nej det finns ingen text eller symbol på gal[…]

meddelande

Hur raderar jag gamla meddelande i centerdisplayen[…]