Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en v70 -07 som jag haft i 5 år. Har nu gått ca 28.000 mil.
Dieselvärmaren har funkat nästintill klanderfritt.
Fick byta glödstift i värmaren förra året. Totalt igenkoksat så det blev kortslutning och säkringen löste ut.

Nu däremot så vill värmaren inte gå som den ska.
Den startar upp precis som den ska, man hör att förbränningen kommer igång utan problem, ryker inget eller så.
Låter som den går stabilt när den kommit igång, inget hostande eller ljud som tyder på dålig förbränning.
Men den går bara i 30-60 sekunder innan den gör en kontrollerad avstängning.
Den drar ner på frekvensen på bränslepumpen, innan den slår av helt och hållet.
Precis som den gör när man manuellt stänger av den.

Har kollat med nån typ av felkodsläsare uppkopplad, lånad av en kompis.
Den kan logga ett gäng olika parametrar när man kör värmaren.

Av beteendet hos värmaren skulle jag som halvkunnig på värmare gissa på flamvakten, att den inte får signal om att förbränningen är igång.
Men loggar man på flamvakten så ser man tydligt att den reagerar på nåt när förbränningen startar.
Man ser ett volt-värde.
Innan förbränningen startar så ligger värdet på 4.8-4.9 volt.
När förbränningen går igång så sjunker värdet snabbt ner till 0.8-1.0 volt.
Så det känns som den reagerar på det, men har ju ingen aning om värdena är dom rätta.

Överhettningsskyddet borde det väl inte vara?
Som jag fattat så ligger bränslepumpen i serie med övh-skyddet, så om det skulle vara trasigt skulle väl inte pumpen gå alls?

Är det nån som har några ideér eller uppslag om hur man ska komma vidare?
Stämmer som du säger överhettningskyddet smälter å då stannar bränslepumpen. men det brukar va en överhettnings avstängning i mjukvaran med den brukar gå in innan smältsäkringen går. man brukar i sånna fall ibland höra att det "kokar" om värmaren innan den stänger ner.
Okej.
Men i detta fall så är vattnet i värmaren endast ljummet, eftersom den går så kort tid.
vattenpumpen verkar gå så den cirkulerar vattnet.

Får inte upp några felkoder när den stängt av. Enda felkoderna som kommer är när den kommit upp i max antal startförsök.
När den gått en kort stund och stängt av sig så försöker den igen efter ett litet tag.
Vad är det för felkodsläsare ni har kollat med?
Har enbart felsökt m.h.a VIDA och där kan man tydligt se om du får utslag av flamvakten eller inte, du kan även se moduleringsgrad på glödstift m.m...
Men går värmaren i 60sek borde inte flamvakten vara trasig då den bör stänga av den efter några sekunder.
Hade du isär värmaren när du bytte stiftet?, eftersom du skrev att den var igenkoksad kan flamvakten vara skitig och inte se lågan under normal drift av värmaren.
Använde iCarsoft.
Kan precis som i Vida se en hel del.
Frekvens på bränslepumpen, glödstift, varvtal på fläkt mm.
Ser som sagt att värdet från flamvakten ändras rejält efter att den tänt upp.
Men kan kanske vara fel ändå?

Hade inte isär brännaren då jag bytte glödstift.
Den har inte varit isär under de 5 år och 10k mil som jag kört.
Kanske är dags...

Flamvakten, gissar att det är den lilla mojängen på sidan med två tunna röda kablar till.
Drar man den bara rakt ut vid demontering?

Edit:
Den lilla grejen med två små röda kablar verkar vara en vattentempgivare.
Drog man ur den så kom glykolvatten.
Hittar dock inget värde i iCarsoft där man ser vattentemperatur...

Jag hade precis samma felsymtom som TS. Min Biltema felkodläsare angav: För många startförsök och flamvakt. Plockade ur värmaren och tog isär den. Linsen på flamvakten var smutsig och hålet mellan flamvakt och förbränningsrum var nästan igensotat. Tog bort sotet och rengjorde flamvakten med rödsprit och Topz. Nu funkar värmaren igen.

Hade god hjälp abv denna tråd som innehöll bra länkar:
viewtopic.php?t=145395#p1275411

/Hasse
Har hittat felet, med 99% säkerhet.
Det är cirkulationspumpen som inte funkar.
Märkte vid ett tillfälle efter att den startat hur det småbubblade i värmaren och därefter steg nivån i exp.kärlet så den tryckte ur sig lite vatten.
Så det finns ingen cirkulation.
Prövade då att starta motorn så det blir lite cirkulation av det, och se då går värmaren som den ska!
Gick i ett antal minuter utan problem.

Känns logiskt också.
Det är vattentempgivaren i värmaren som visat att värmaren är väldigt varm, och då slår den såklart av sig under kontrollerade former.
Inget konstigt alls.

Så...
Vart får man tag på pump?
Finns det nåt annat förslag än Volvo original?
Ser att det är en Bosch-pump. Men ser inte artikelnumret så som den sitter monterad nu.
Hej!
Pumpen är: Bosch 0 392 020 034
Samma detaljnummer hos Autoexperten för 640:-. Fabrikat Bosch.
Finns i Tyskland för ca 44 euro.
Volvo vill ha 2450:-

Lycka till!
Sam

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]