Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Min 88:a med kat och LH 2:2 fortsätter spöka, trots ny LMM och ny tempgivare. På tomhång är CO-halten ca 6%! Ökar man varvet till 2000 sjunker halten till nästan noll.
Tändstiften är fina, helt utan sot. Även efter 10min på tomgång, trots att CO-halten är så hög🙄 Konstigt tycker jag...

Kom gärna med tips ni som har en aning om vad det kan vara!👍
Läck på grenrörs eller insugs packning???? Sitter lambdasonden i grenröret eller i främre avgasrör på denna modell? Kommer inte ihåg, sitter den i främre avgasrör är packningen mellan grenrör och främre avgasrör en "stark kandidat"
Lambdasonden sitter på grenröret. Kanske är den kass? Lambdasonden är samma som till LH 2.4, men den har lång kabel (1,75 m).
Om motorn går bra stiften ser bra ut och förbrukningen är normal så kan det vara katalysatorn som gett upp.
Jag köpte ny katalysator till min -88A för ca 1300 kr. Sen var avgaserna bra.
Mvh, Bengt
Har du mätt motståndet i tändkablarna. Är det över 10000 Ohm, så ska de bytas. Kolla också metallbitarna i fördelarlocket om de är slitna. Köp inte på Biltema. Det är dålig kvalité. En annan teori om saken är att kolvringarna kan vara utslitna om det har slarvats med oljebytena under åren. Då har du dålig kompression. Mvh Tobias

Tjenare jag och en polare bytte till sinterlamell […]

Jag har säkert rullat 15k mil med sugfemma. […]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill s[…]

Volvo XC60-27

Min plan är att byta bort fruns Toyota RaV4 -[…]