Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

karkkan skrev: tor 22 nov 2018, 19:40 Är det calix motorvärmare som sitter i, Hur många watt ligger den på?
Ja det är calix, tror den ligger på 550W,(du har slangvärmare RE480) du har också vid passargerarsidan som du kan koppla in en kupévärmare

om du kör korta/lite kan du också koppla på en batteriladdare om du har möjlighet att ladda hemma/jobbet
Tack, jag har tyvärr bara 6A i motorvärmaruttaget. Min kupevärmare har två effektlägen så kör kag på lägsta så bör der funka, körde så på S70 så det bör vara liknande total effekt. Vill ha en temperaturreglerande kupevärmare men jag tror att jag blåser säkrimgen då eftersom dom går på full effekt tills det börjar bli varmt, sen sänks effekten ju varmare det blir i kupen.
Är det ditt eget värmaruttag eller är det något bostadsbolag? Om det är en bostadsrättsförening kan du ju försöka påverka så att det säkras upp. En förening vill alltid ha aktiva medlemmar. Du kan ju använda miljönyttan som argument. Jag tror det står på Calix hemsida att vid en kallstart drar motorn 4 gånger mer bränsle än med en varm motor. Sedan beror det naturligtvis på hur kallt det är. Men det finns miljövinster att hämta där.
Om det är ditt eget uttag så är det bara att kontakta en elektriker så får han komma och kolla befintliga kablar. För 10 Ampere skall det vara minst 1,5 kvadratmm. Att byta passdel går fort, men elektrikern debiterar restid och annat så du kan kanske få ROT-avdrag?
Kupévärmare med två effektlägen ligger ofta på runt 600/1200 W. Detta givetvis för att de ska vara möjliga att köra på 10 A, tillsammans med en motorvärmare på runt 500 W.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]

Det beror lite på vad för batteri d&aum[…]

Farthållare v40 -13

Hej, Jag har exakt samma problem med min farth&a[…]

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]