- tor 22 nov 2018, 22:25
Har varit och kollat på en V70 2.4d -07 idag med kraftigt nedsatt pris. Detta på grund av att växellådan lever sitt eget liv. Ibland driver den som vanligt och ibland finns det inte ett liv i den oavsett vilken växel man lägger i. När den driver som den ska så växlar de också som den ska. Felet kan uppstå när som helst , både under färd och när man startar bilen. Serviceboken är ordentligt ifylld men noterade att det inte stod någonstans att oljan i växellådan var bytt så jag utgår från att den aldrig bytts. Bilen har gått ca 25000mil. Jag vet att Volvo inte har någon serviceintervall på byte av växellådsoljan . Dock så rekommenderade Volvo verkstaden som jag servade min xc70 d5 -07 som jag hade en gång i tiden att oljan skulle bytas runt 10000 mil.
För övrigt såg bilen bra ut bortsett från att batteriet var sopslut. Vet att en del styrenheter kan få frispel när spänningen blir för låg men borde väl inte kunna slå ut drivningen totalt.
Hur som helst så undrar jag om det finns någon kunnig med bra idéer här på forumet. Står och väger hur vida jag ska våga köpa denna bil eller inte.
För övrigt såg bilen bra ut bortsett från att batteriet var sopslut. Vet att en del styrenheter kan få frispel när spänningen blir för låg men borde väl inte kunna slå ut drivningen totalt.
Hur som helst så undrar jag om det finns någon kunnig med bra idéer här på forumet. Står och väger hur vida jag ska våga köpa denna bil eller inte.
- By Majstro